Nyligen kunde vi berätta att Haldex har bärgat en rekordstor order från VW. Men Haldex har nu fått en ny kund – en av världens mest exklusiva sportbilstillverkare…
Haldex fyrhjulsdrift innebär nästan alltid en i grunden framhjulsdriven bil som får en ”påhängd” Haldexkoppling vid bakaxeln, som på bilden. Men hos Lamborghini blir det mittmotor och extra framhjulsdrift.
Tillverkaren är: ja, vem då tror ni? Jo, Lamborghini! I ett kryptiskt pressmeddelande under hösten berättade Haldex att man hade en ny order på gång hos ”en av de mest exklusiva, europeiska sportbilstillverkarna.” Vi gissade på Porsche, kanske på Aston Martin. Men det var alltså fel, istället blir det VAG-koncernens Lamborghini som i framtida modeller väljer att använda fyrhjulsdrift från Haldex.
Kopplingen från Haldex hamnar fram, hos Lamborghini.
Leveranserna till Lamborghini ska börja 2010, vilket indikerar att det blir nästa generation Murciélago. I Genève fick vi se LP 650-4 SuperVeloce och det blir sannolikt sista modellen innan det är dags för generationsskifte – såvida man inte avslutar med en lättad, bakhjulsdriven version.
Haldex har även levererat till Bugatti Veyron, så helt nytt är det inte med mittmotorplacering och påhängskoppling vid framhjulen. Till Veyron använde man Haldex Gen 1, och som anekdot i sammanhanget var det en tekniskt helt orörd standardkoppling – trots motoreffekt på över 1.000 hk! Även Haldex ingenjörer har erkänt att första generationen ”kanske var lite överdrivet starkt konstruerad” men så ville man heller inte ha några tekniska bekymmer med den nya kopplingen.