På lördag är det världspremiär för Opels nya muskelknippe Insignia från trimsmedjan OPC. Den har turbomatad V6:a på 325 hästar, fyrhjulsdrift från Haldex och gör 0 – 100 på sex sekunder.
Designen på Opel Insignia OPC påminner mycket om den konceptbil, Opel GTC, som visades på Geneve-salongen 2007 och förebådade Insignia. Leveranserna startar unde hösten. KLICKA FÖR STÖRRE
Med emblemet OPC på bakluckan är Årets bil en grym familjesportbil som utmanar bland andra Audi S4, både när det gäller prestanda och sound. Opels ingenjörer har lagt ner mycket tid på att skapa en ljudbild som matchar fartresurserna.
Insignia OPC premiärvisas på bilsalongen i Barcelona som öppnar för allmänheten på lördag, och modellen firar därmed att trimavdelningen Opel Performance Center fyller tio år.
Chassit är sänkt tio millimeter och bakom fälgarna skymtar vi bromsarna från Brembo. 19 tum är standard, 20 tum finns som tillval.
Det handlar om muskler i maskinen men också om förbättrat väggrepp och förfinade köregenskaper. Motorn är en 2,8-liters turboladdad bensin-V6:a som ger 325 hästkrafter och 400 Nm vridmoment. Kraften överförs till alla fyra hjulen via den svenska Haldexkopplingen, som här inkluderar den elektroniska differentialbromsen eLSD, vilken skickar mest kratt till det bakhjul som har bästa greppet.
Samma fyrhjulsdrift finns hos Saab 9-3 Aero Black Turbo, och det är också Saabs ingenjörer som hjälpt Opel att utveckla den. Framvagnen är delvis ny med en typ av fjäderben som Opel kallar för ”HiPerStrut”, High Performance Strut. Den nya geometrin ska hjälpa till att minska understyrningen, bibehålla negativ camber under kurvtagning men framför allt minska ryck och drag i ratten vid lastväxling. Chassit är sänkt med 10 millimeter jämfört med standard-Insignia.
Ingen risk att man missar OPC-signalen med dessa dubbla ändrör.
Växellådan är manuell och sexväxlad och med denna sofistikerade drivlina klarar muskelversionen av Årets bil noll till 100 km/h på 6 sekunder blankt. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
FlexRide med tre körprogram
Chassit är standardmässigt av typen FlexRide, vilket betyder automatisk anpassning av stötdämparna efter körsituation och förarens körstil. Hos ”vanliga” Insignia erbjuder FlexRide två lägen: Tour och Sport. I OPC-version har systemet ger systemet tre möjligheter: Standard för högsta komfort, Sport för tuffare körning samt OPC, som anpassar chassit till fullt utnyttjande av bilens topprestanda. Även fyrhjulsdriftens egenskaper anpassas efter de olika körprogrammen.
Även invändigt har OPC satt sin prägel på muskel-Insignian – med den feta tillplattade sportratten, Recarostolarna och den egna instrumentdesignen.
För att matcha fartresurserna har Insignia OPC uppgraderade bromsar, från Brembo. Fram sitter 355 millimeters innerventilerade skivor som dessutom är borrade bör bättre kylning. Skivorna kräver minst 19-tumsfälgar, som är standard, men det finns också plats för 20-tummare.
Fälgarna med specialdesign för OPC är skodda däck i dimension 245/40 19.
Invändigt möter specialdesignade Recarostolar, sportratt och modelltypisk växelspaksknopp. Instrumenten har också speciell OPC-utformning, liksom sätesklädseln och övriga textilkomponenter i inredningen. Innertaket är svart.
Opel Insignia OPC börjar säljas under hösten.
