Nu står det klart att EU-kommissionen godkänner de statliga garantierna för att Volvo ska kunna låna fem miljarder kronor av Europeiska Investeringsbanken för att utveckla ny miljöteknik. Det är bara ett litet krux – svenska regeringen vägrar fortfarande att ge lånegarantier!
Fem friska miljarder är det som Volvo vill låna. Pengarna ska användas i ett projekt som värderas till cirka 20 miljarder kronor där Volvo ska utveckla ny, miljöskonsam teknik för kommande modeller. Nu har ytterligare ett steg tagits för att få lånet i hamn, då EU-kommissionen godkänt villkoren fö de statliga garantier som behövs för att få lånet på 500 miljoner euro.
Men beskedet från EU-kommissionen får inte svenska regeringen att ändra sin tidigare ståndpunkt: Volvo måste få nya ägare innan några statliga lånegarantier ställs upp. I en intervju med ”E24” säger statssekreterare Jöran Hägglund på Näringslivsdepartementet – med speciellt fordonsindustrin som sitt ansvar – att Volvos ägare Ford Motor Company själva valt att avvakta till att ägarbilden klarnat:
”Ja, det är Fords eget initiativ att få återkomma. De ville befinna sig längre fram i ägarfrågan innan de återkommer med slutförhandlingar. Det har vi full respekt för, för det löser en del utstående frågor. När de kommer tillbaka fortsätter vi att förhandla,” säger Jöran Hägglund till E24.
När den statliga lånegarantin kan användas, och pengarna komma Volvo till godo, vill Jöran Hägglund inte uttala sig om.
Hur långt försäljningsprocessen gått är inte känt. Det enda Ford sagt sedan december 2008 är att ”man utvärderar möjligheterna” att sälja Volvo Personvagnar. Under rådande lågkonjunktur kan Ford mycket väl komma fram till att man får alltför dåligt betalt för Volvo och istället väljer att behålla den nuvarande konstruktionen.
Hur mycket är då 20 miljarder kronor när man ska forska om miljöteknik? Ganska mycket, enligt de tidigare intervjuer vi gjort med Volvos projektledare. Mats Fredriksson hade ansvaret för den nya D5-motorn, läs intervjun här, och han uppskattade att en ny motor kostar i runda slängar en miljard kronor. Med 20 miljarder borde det därför gå att åstadkomma riktigt mycket – kanske livsavgörande produkter för att Volvo ska kunna överleva som relativt självständig biltillverkare.