Hoppa till innehåll

Saab: Budgivarna är offentliga

Enligt nya uppgifter från Financial Times är det klart vilka de tre budgivarna till Saab Automobile är. Den tredje, mycket hemliga intressenten är en grupp finansiärer från USA. I slutet av veckan ska en köpare vara klar. Är det äntligen dags att avsluta ovissheten kring Saabs nya ägare? Enligt Financial Times vet vi svaret i […]

Enligt nya uppgifter från Financial Times är det klart vilka de tre budgivarna till Saab Automobile är. Den tredje, mycket hemliga intressenten är en grupp finansiärer från USA. I slutet av veckan ska en köpare vara klar.

Saab: Budgivarna är offentliga

Är det äntligen dags att avsluta ovissheten kring Saabs nya ägare? Enligt Financial Times vet vi svaret i slutet på den här veckan.

Den brittiska finanstidningen Financial Times brukar ha rätt, även om man är tidigt ute med informationen, och får vi tro dem den här gången är snart affären kring Saabs nya ägare klar. I slutet på veckan ska en köpare vara klar för att teckna en avsiktsförklaring där man ställer sig redo för att ta över Saab Automobile.

Enligt Financial Times är de tre budgivarna Renco, Koenigsegg och tidigare okända ”Merbanco” som ska vara en grupp av finansiärer från Wyoming, USA. Bakom Merbanco finns en familj aktiv inom industri, finansverksamhet och lantbruksmaskiner. Pappan i familjen, Richard Johnston, är grundaren av AGCO Corporation, som intressant nog är ägare till bland annat finska Valmet (numera Valtra, som tidigare producerade Saabs cabrioletmodeller) och där har vi alltså anknytningen till Saab.

Saab: Budgivarna är offentliga

Aldrig hört talas om AGCO? Inte underligt, men varumärken som Valmet och Massey Ferguson känner du nog igen?

AGCO Corporation är en av världens största tillverkare av jordbruksmaskiner, med varumärken som till exempel Massey Ferguson, och mer information finns på deras hemsida. Där kan man bland annat utläsa att företaget exporterar till 140 länder (god internationell erfarenhet) och hade en omsättning 2008 på 8,4 miljarder dollar – 67 miljarder kronor – inget pluttföretag, alltså!

Richard Johnston, 78 år, och sönerna Christopher och David driver en mängd andra företag och har också en privat välgörenhetsfond, The Johnston Family Charitable Foundation. Man är även aktiva inom utbildningsområdet i Wyoming – familjen har alltså en betydligt bättre profil för Saab än Renco och ägaren Ira Rennert.

Uppenbarligen har familjen Johnston fattat tycke för den lilla udda biltillverkaren i Trollhättan och enligt de uppgifter som Steven Wade fått fanns Merbanco med i budgivningen direkt från början. De blev däremot utsorterade av Deutsche Bank, som sköter budgivning för GM, men kom tillbaka till finalomgången. Förmodligen för att de kunde sockra sitt bud tillräckligt väl för att bli inbjudna igen.

Mer information om Merbancos bud och avsikter lär flyta upp till ytan under veckan, men Steven Wade har redan funnit några fler detaljer, som går att läsa här.

Saab: Budgivarna är offentliga

Ungefär så här tror vår illustratör Motor Forecast att nya Saab 9-5 ser ut. När en ny ägare står klar kan förhoppningsvis verktygen flyttas till Trollhättan och produktionen komma igång av den nya modellen. KLICKA FÖR STÖRRE

Noterbart är också att Magna International är ute ur spelet, eftersom de säger sig ha mer än fullt upp med att hantera Opel-affären just nu. Sergio Marchionne på Fiat Group har deklarerat att Saab inte är intressant och någon verklig chans för en kinesisk budgivare verkar inte ha funnits.

Komplicerad överlåtelse

Köpesumman nämns inte men de källor som Financial Times åberopar berättar att ägarbytet är ”mycket komplext och okonventionellt”. Tydligen ska GM sälja Saab Automobile för ett relativt litet belopp men ska senare få mer betalt om de nya ägarna kan få upp lönsamheten. En positiv fördel för GM är också att Saab under följd av år är beroende av GM-komponenter och det är försäljning som skulle försvunnit om Saab inte överlevt som biltillverkare.

Vi har påpekat det förut men Steven Wade tar återigen upp ett annat ”trumfkort” som Saab sitter på när det gäller framtiden, utanför GM:s ägande. Saab Automobiles dotterbolag GM Powertrain Sweden är en viktig kugge i GM:s utvecklingsarbete och man har jobbat med ny teknik som ursprungligen var tänkt att delas av alla GM-företag.

Bland annat har GM Powertrain Sweden jobbat med ett avancerat styrsystem som integrerar alla komponenter i hybridfordon. Det arbetet måste få fortlöpa ostört som förut för att GM ska kunna få ut sin hybridbil Chevrolet Volt på marknaden i tid, liksom kommande hybridmodeller.

GM Powertrain Sweden har även jobbat med ett GM-gemensamt styrsystem för konventionella motorer där man ska kunna använda en box till samtliga motorer. Målet är att helt kunna frigöra sig från beroendet av underleverantörer som till exempel Bosch.

Under vårt eget besök i Trollhättan för en månad sedan vet vi också att Saab Automobile och GM Powertrain Sweden just nu sitter och räknar på en mängd offerter där GM vill köpa utvecklingsuppdrag. GM tjänar alltså på att Saab överlever, på många sätt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.