Hoppa till innehåll

McLaren MP4-12C – ny brittisk supersportbil

Inte sedan 1998 har McLaren byggt en helt egen supersportbil men nu är det dags igen – här är MP4-12C. Den turbomatade V8:an sägs var världens effektivaste och pumpar ur sig 600 hk. Men MP4-12C är bara början, bilproducenten Ron Dennis har fler idéer. Äntligen klar att visa upp och på Frankfurt-salongen kan vi provsitta […]

Inte sedan 1998 har McLaren byggt en helt egen supersportbil men nu är det dags igen – här är MP4-12C. Den turbomatade V8:an sägs var världens effektivaste och pumpar ur sig 600 hk. Men MP4-12C är bara början, bilproducenten Ron Dennis har fler idéer.

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

Äntligen klar att visa upp och på Frankfurt-salongen kan vi provsitta McLarens första, egna sportbil sedan 1998. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

McLaren måste vara ett av de mest kända varumärkena inom bilindustrin, utan att egentligen vara en större bilproducent. Berömmelsen kommer förstås från framgångarna inom Formel 1 men gatbilarna har begränsat sig till Mercedes SLR McLaren (2003 – 2009) och den klassiska supersportbilen McLaren F1 (1993 – 1998).

Men den förre F1-teamchefen Ron Dennis har nu bytt fokus och ska etablera McLaren som sportbilstillverkare och bilfabrikant. Tre supersportmodeller finns planerade och nu kan vi se bilderna på den första av dessa: McLaren MP4-12C. Bakom namnet döljer sig inte artikelnumret till ett gem utan något betydligt mera spännande. ”MP4” är ett modellnamn som McLaren använt på sina Formel 1-bilar ända sedan 1981. Siffran 12 står för ett prestandaindex som McLaren använder för sina egna och konkurrenternas bilmodeller – exakt hur beräkningsformeln ser ut får vi dock inte reda på. ”C” står för Carbon, eller kolfiber, ett material som använts flitigt på MP4-12C.

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

Mittmotorplaceringen har vi kunnat lista ut via de många spionbilderna, men nu kan vi för första gången se bilen omaskerad. Testprogrammet har varit mycket intensivt, i sex månader har man kört dygnet runt – sju dagar i veckan.

Hjärtat i den nya sportbilen är en helt egenutvecklad V8-motor på 3,8 liter. McLaren har alltså inte gått och shoppat bland Mercedes lagerhyllor för att hitta en lämplig motor. McLaren sticker ut hakan rejält och påstår att den nya motorn, sett till förhållandet mellan effekt och koldioxidutsläpp, är världens effektivaste. Oavsett vilken förbränningsmotor – diesel, bensin eller hybrid – som man använder som jämförelse. Vilken teknik som döljer sig bakom denna framgång är McLaren dock förtegna om, ännu så länge.

Toppeffekten anges inte exakt men är ”ungefär” 600 hk. Med hjälp av de dubbla turboaggregaten ska det maximala vridmomentet på 600 Nm finnas tillgängligt tidigt, 80 procent redan vid 2.000 rpm. Motorn sitter ihop med en likaledes egenutvecklad transmission av dubbelkopplingstyp, kallad Seamless Shift Gearbox, SSG.

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

I den här baljan av kolfiberarmerad epoxiplast sitter allting annat också monterat. McLaren hävdar att man är den enda biltillverkaren i världen som använder tekniken. Koenigsegg, någon? Konstruktionen ser dessutom ut att ge möjlighet till en cabrioletmodell också. KLICKA FÖR STÖRRE

Chassit är helt uppbyggt i kolfiberarmerad epoxiplast, med samma teknik som i F1-bilarna. McLaren hävdar att man är den enda tillverkaren i världen som bygger ett självbärande chassi helt i kolfiber och har i pressreleasen strukit under ordet ”enda” för att markera det extra tydligt. En känga till Koenigsegg, kanske? Förare och passagerare sitter närmare varandra än i en konventionell bil, vilket minskar yttermåtten och ger bättre översikt för föraren.

Vikt har även sparats på andra områden och man nämner till exempel skivbromsarna i gjutjärn som tillverkats med aluminiumnav och kunnat göras åtta kilo lättare än de keramiska bromsar som finns som tillval. McLaren använder sig också av ”styrbroms” liknande det system som man uppfann till F1-bilen 1997, men som sedan förbjöds av FIA. Grundinställningen på bilen är understyrd, men genom att det inre framhjulet nyper till hårdare än det yttre kan man få nosen att styra in i kurvorna. Även bakhjulen bromsar individuellt för att förhindra returreaktioner och instabil bakvagn. Systemet hjälper också bakhjulen att fördela kraften på ytterhjulet vid acceleration ut ur kurvor.

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

Den nya MP4-12C modellen är bara den första sportbilen från McLaren. Ytterligare två är planerade och utvecklas just nu. KLICKA FÖR STÖRRE

Förarergonomin är sparsmakad, en erfarenhet från F1-världen där föraren behöver koncentrera sig på körningen och inte en massa otydliga knappar. Det som McLaren kallar för Active Dynamics Panel består av två runda vridreglage och fyra tryckknappar. De fyra knapparna är start/stop (startknapp), active (aktiverar alla dynamiska hjälpsystem), winter (vinterläge, berör alla funktioner som kan underlätta vinterkörning) samt launch (startsystem för snabbast möjliga acceleration från stillastående).

De två vridreglagen fördelar sig på powertrain och handling. Med powertrain-reglaget kan föraren välja olika karaktär på motorn och samma gäller för handling.

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

Stor, central varvräknare och en smula sparsmakad F1-känsla över reglagen i övrigt, lite likt Ferrari 458 om vi törs svära i den engelska kyrkan. Paddlarna bakom ratten för växling följer med rattrörelsen. KLICKA FÖR STÖRRE

Marknadsmässigt siktar McLaren in sig på det segment där man hittar bilar som Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo, Aston Martin DB9 och Porsche 911 Turbo. Detta segment har vuxit kraftigt från att år 2000 bestå av cirka 2.000 bilar (i hela världen) till att under 2007 bestå av inte mindre än 28.000 bilar per år.

När MP4-12C ska börja levereras till kunderna under 2011 förväntar sig McLaren att lågkonjunkturen klingat av och det finns ett uppdämt behov som närmar sig nivån för år 2007. Första året planerar McLaren att bygga och sälja 1.000 bilar. En fjärdedel beräknas säljas i Storbritannien, en fjärdedel i USA och sista halvan fördelas på resten av världen.

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

McLaren MP4-12C - ny brittisk supersportbil

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.