Frankrikes regering gör en elbilssatsning på motsvarande 25,5 miljarder kronor. I elbilspaketet ingår investeringar i forskning, subventioner samt infrastruktur. Inom drygt fem år ska det finnas en miljon laddstationer i Frankrike.
Peugeot iOn är den franska versionen av Mitsubishi i-MiEV och kommer ut på marknaden i slutet av 2010.
Tillsammans med de japanska biltillverkarna ligger PSA-koncernen och Renault längst fram i utvecklingen av elbilar. Det är värt att påpeka att de franska bilkoncernerna har ett nära samarbete med japanska tillverkare när det gäller batteriteknik och elbilar.
Genom Renault/Nissan-alliansen ska Renault lansera fyra olika elbilar i Europa och Israel under 2011. PSA-koncernen, med Citroën och Peugeot, samarbetar i sin tur med Mitsubishi och ska lansera en liten stadsbil kallad Peugeot iOn samt en eldriven Citroën Berlingo på marknaden 2010.
För att hjälpa de franska biltillverkarna i sin elbilssatsning meddelade miljöministern, Jean-Louis Borloo, att Frankrikes regering ska satsa omkring 25,5 miljarder kronor i ett nytt elbilsprogram. Pengarna ska användas till olika pilotprojekt, forskning av ny batteriteknik och subventioner av elbilar.
Fast den största posten går till en infrastruktursatsning för att bygga upp en miljon laddstationer till 2015. Till år 2020 ska över fem miljoner laddstationer finnas runt om i Frankrike.
"Risken är att inte göra någonting, likt de amerikanska biltillverkarna." sa Borloo i ett uttalande. Borloo meddelade också att omkring 50.000 elbilar kommer att beställas av regeringen, lokala myndigheter samt företag kopplade till den offentliga verksamheten under 2010.