Hoppa till innehåll

Livräddaren i Volvo S60 provkörd

Volvo sluttestar sitt nya unika säkerhetssystem i verkligheten, senast i tät Köpenhamnstrafik. Vi provkörde det livräddande systemet som kommer i Volvo S60 på hemmaplan i Torslanda. Med Volvos nya säkerhetssystem blir denna situation mindre farlig för fotgängaren. Här provkörs systemet i nya S60. Det är en fin dag och du svänger runt ett gathörn i […]

Volvo sluttestar sitt nya unika säkerhetssystem i verkligheten, senast i tät Köpenhamnstrafik. Vi provkörde det livräddande systemet som kommer i Volvo S60 på hemmaplan i Torslanda.

Livräddaren i Volvo S60 provkörd

Med Volvos nya säkerhetssystem blir denna situation mindre farlig för fotgängaren. Här provkörs systemet i nya S60.

Det är en fin dag och du svänger runt ett gathörn i centrum. Du ser att det står parkerade bilar på höger sida och kollar därför extra noga att inga människor döljer sig mellan de parkerade bilarna. Därför observerar du inte att på gatans vänstra sida, på trottoaren, har en man just beslutat sig för att gå rakt över gatan. Han observerar inte bilen och eftersom du fortsätter att hålla blicken fäst vid raden av parkerade bilar märker du inte vad som just håller på att hända.

För några år sedan hade en olycka med personskador varit oundviklig i en sådan situation. Idag klarar sig mannen undan med blotta förskräckelsen. Din bil tvärbromsar, helt på eget initiativ, när mannen kliver ut i gatan och stannar bara en halvmeter framför mannen som inte hade haft en chans att hoppa undan.

Livräddaren i Volvo S60 provkörd

Datorn identifierar en fotgängare och larmar, och om föraren inte bromsar tvärnitar bilen.

Hemligheten bakom denna världsnyhet inom bilsäkerhet består av en kamera och en rad samt en dator som samverkar. Systemet har uppfunnits av Volvo och fått det märkligt långa namnet

"Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection". På svenska kanske man kan kalla systemet "Auto-Broms" och det ska lanseras nästa år i nya Volvo S60.

Men vi har redan provkört. Och kan vittna om att systemet fungerar utmärkt bra. Vi har kört rakt mot uppställda krockdockor och på bara tiondelar av en sekund upptäcker bilens dator hindret och reagerar, först med en ljus- och ljudsignal. Det tjuter till ordentligt inne i bilen samtidigt som ett rött ljussken, som från ett bromsljus, blixtrar till på vindrutans insida.

Varningen är synnerligen effektiv, som förare hoppar man verkligen till. Men om föraren trots varningen av någon anledning inte bromsar så tvärnitar bilen inom några tiondels sekund – under förutsättning att både kameran och radarn upptäckt "fotgängaren". Djur och bilar kan systemet inte identifiera – ännu.

Om bilens hastighet är under cirka 25 km/h hinner bilen bromsa ner till stopp före hindret. I farter över 25 km/h handlar det istället om att få ner farten så mycket som möjligt innan det smäller. Volvo hävdar att systemet i sådana fall sänker kollisionskraften med cirka 75 procent.

Varje år dödas 670 fotgängare i Europa och den påkörande bilens hastighet har stor betydelse för hur svåra skadorna ska bli. Volvo hoppas med det nya säkerhetssystemet kunna minska risken för dödliga skador med en femtedel eller 20 procent.

Vi kan efter åtskilliga provbromsningar konstatera att systemet funkar alldeles utmärkt och är pålitligt. Vid alla de tillfällen vi försökte köra över krockdockorna bromsade bilen ner till stopp precis framför dockorna.

Systemet har också provats av Volvo ute i verkligheten, i stadstrafik i olika länder runt om i världen. Senast i somras körde Volvo en maskerad provbil av nya Volvo S60 i Köpenhamn under några dagar för att prova systemet och totalt har Volvos provbilar nu tillryggalagt en halv miljon kilometer med säkerhetssystemet inkopplat.

"Verkliga prov ger oss viktiga fakta om trafikbeteenden, vägförhållanden och klimat. Det är data som vi även kan använda för att göra avancerade datorsimuleringar", säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert hos Volvo Personvagnar.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.