Hoppa till innehåll

Saabs säkerheter räcker för EIB-lån

Processen för att kunna få det fyra miljarder kronor stora lånet från Europeiska investeringsbanken har varit lång. Men nu verkar ett av de sista hindren vara borta, Riksgälden har kontrollerat Saabs säkerheter och funnit att de är tillräckligt bra för att kunna få lånet. Stämmer uppgifterna från nyhetsbyrån TT har Saab undanröjt ännu ett hinder, […]

Processen för att kunna få det fyra miljarder kronor stora lånet från Europeiska investeringsbanken har varit lång. Men nu verkar ett av de sista hindren vara borta, Riksgälden har kontrollerat Saabs säkerheter och funnit att de är tillräckligt bra för att kunna få lånet.

Saabs säkerheter räcker för EIB-lån

Stämmer uppgifterna från nyhetsbyrån TT har Saab undanröjt ännu ett hinder, Riksgälden ger godkänt till de säkerheter man ställer upp.

De ännu så länge obekräftade uppgifterna kommer från nyhetsbyrån TT. Enligt TT:s källor har Riksgälden redan gjort tummen upp för de säkerheter som Saab Automobile måste ställa upp för att få sitt redan beviljade lån från Europeiska investeringsbanken, EIB.

Lånet på cirka fyra miljarder kronor (400 miljoner euro) har godkänts av EIB:s styrelse och är avsett för forskning kring miljö och säkerhet. EIB-lånet har noggranna villkor med detaljerade forskningsprojekt och pengarna kan därmed inte "läcka iväg" inom företaget för att täcka upp förluster på annat håll.

Saabs säkerheter räcker för EIB-lån

Gripens vingar bär, även om det går tungt ibland.

Svenska regeringen måste ställa upp med lånegarantier till EIB för att Saab ska kunna kvittera ut sitt lån. Regeringen ger i sin tur uppdraget att förhandla om tillräckliga säkerheter till Riksgäldskontoret, som sorterar under Finansdepartementet. För att skattebetalarna inte ska bli betalningsskyldiga, ifall Saab inte kan betala tillbaka lånet, måste man ha kunna visa upp tillräckliga garantier. Det var förhandlingarna kring dessa garantier som gjorde att Volvo Personvagnar inte kunde få ut sitt beviljade lån på fem miljarder kronor från EIB i våras – Riksgälden ställde så tuffa villkor att man inte kunde enas och lånet betalades aldrig ut.

Men om TT:s uppgifter stämmer finns det ingen anledning till oro från skattebetalarna, säkerheten räcker. Regeringen lär ha svårt att göra något annat än att säga ja till EIB-lånet, annars skulle det se ut som om man "sänkt" Saab Automobile och det vore inte bra inför riksdagsvalet nästa höst.

Sista ordet för att få EIB-lånet har dock EU-kommissionen. Det beslutet kunde komma relativt snabbt men riskerar att bli fördröjt till efter årsskiftet eftersom kommissionen begärt in nya uppgifter om Saabs ekonomi och affärsplan.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.