Den låga produktionstakten hos Saab har lett till brist på bilar hos många handlare. Men efter årsskiftet ökar man tempot till mer än det dubbla, 28 bilar per timme. Hittills har 64 bilbyggare återfått sina jobb och fler lär behövas i Trollhättan.
De första nya 9-5:orna började provbyggas för några veckor sedan och i vecka 48 startar den riktiga produktionen. Vi gissar att det är en hel del ivriga bilhandlare som väntar på bilen!
I en intervju med den lokala tidningen TTELA.se berättar Metallklubbens ordförande Paul Åkerlund att man ökar produktionstakten direkt efter årsskiftet. Tempot höjs från nuvarande 13 till 28 bilar per timme.
Brist på pengar har tvingat Saab att hålla en extremt låg produktionstakt under året i väntan på att först rekonstruktionen och sedan affären mellan General Motors och nya ägaren Koenigsegg Group blir klar. 13 bilar per timme motsvarar en årsproduktion på bara runt 25.000 bilar, en fjärdedel av vad som tidigare varit normalt tempo.
Av de cirka 700 personer som blev uppsagda i våras har hittills 64 återfått sina anställningar. Men hur många fler som kan komma tillbaka och hur hög produktionen blir under 2010 vet inte Paul Åkerlund:
"Men vi hoppas att det kommer att behövas ytterligare taktökningar under året som kommer, säger Åkerlund till TTELA.se
Under vecka 48 startar produktionen av nya 9-5 och tempot höjs allt eftersom personalen hinner utbilda sig på den nya bilen. Produktionen i Trollhättan är "fullt flexibel" vilket innebär att alla modellerna kan produceras samtidigt och i valfritt förhållande till varandra. Under början av nästa år tillkommer även 9-3 Cabriolet, som flyttas från nuvarande produktion i Graz, Österrike, där Magna byggt den.