I dagarna monterades den första ”riktiga” Saab 9-5 i fabriken. Tidigare har personalen utbildats i prototypverkstaden på den nya bilen, med ett tiotal träningsbilar, men nu är produktionen officiellt igång av Saabs nya 9-5.
Den första ”riktiga” Saab 9-5 har rullat av bandet i Trollhättan. Produktionschef Stig Runesson, näst längst till höger, lämnar symboliskt över nycklarna till Anders Svensson (till höger) som är ansvarig för produktionen. KLICKA FÖR STÖRRE BILD
Saab Automobile är mest förknippats med svarta domedagsrubriker och ibland är det lätt att glömma bort vad verksamheten egentligen går ut på – att bygga bilar. Därför är det inte utan en viss stolthet som Saab nu meddelar att man byggt den första "riktiga" Saab 9-5 på bandet. Produktionen av nya modellen är officiellt igång, alltså.
Parallellt med utvecklingen av själva bilen har förberedelserna pågått för att kunna producera bilen, med allt vad det innebär. Totalt har arbetet pågått i fyra år och fick extra skjuts förra hösten när det stod klart att tillverkningen skulle flyttas från Opel-fabriken i Rüsselsheim till Saabs egen fabrik i Trollhättan. Vissa verktyg fick tillverkas i dubbla exemplar för att kunna producera Opel Insignia i Rüsselsheim och 9-5 i Trollhättan, men de extrakostnaderna betalades av GM innan Saab gick in i sin rekonstruktion under sommaren.
Ett tiotal karosser pressades i Rüsselsheim innan den definitiva flytten utfördes under hösten, från Tyskland till Trollhättan. Innan dess hade Opel-fabriken "handbyggt" ett 50-tal 9-5:or som använts till prov och krocktester, samt utställningar. De tio karosserna har fått jobba som "försökskaniner" i Saabs prototypverkstad där de byggts ihop och demonterats ett flertal gånger för att utbilda personalen på den nya modellen. Dessa första bilar byggdes i Saabs prototypverkstad, som kan liknas vid en "minifabrik" med samma arbetsstationer som den stora produktionslinan.
Den närmaste tiden utförs en "provserie" på ett hundratal bilar, alla förbeställda till utvalda internkunder inom organisationen. Därefter börjar produktionen för vanliga kunder och om allt går som Saab hoppas med ägarbytet kan man snart sätta full fart i fabriken igen.
Saabs produktionslina är så kallat "flexibel", det innebär att alla modeller kan blandas och byggas i valfritt antal på samma lina. Därmed är det lätt att anpassa produktionen efter efterfrågan. Just nu tillverkas 9-3 SportSedan, 9-3 SportCombi, 9-3X, "gamla" 9-5 SportCombi samt nya 9-5 Sedan. Under våren ska man även börja bygga 9-3 Cabriolet, som flyttas upp från Magna i Österrike.