Elbilen i-MiEV blir en av de första som når ut på marknaden. 16 mils räckvidd och låga driftkostnader lockar men priset lär avskräcka många – i Japan kostar i-MiEV lika mycket som två Toyota Prius.
Fredrik Huldt såg med spänning fram emot provkörningen av Mitsubishi i-MiEV, även om han då inte visste det slutgiltiga priset på bilen. Klicka på bilden för att läsa provkörningen.
Med ett pris i Japan på 4,59 miljoner yen – 380.000 kronor – hamnar elbilen Mitsubishi i-MiEV på en nivå som ligger utom räckhåll för många intresserade konsumenter. Jämför man med Toyotas hybridbil Prius III är det faktiskt en bit över dubbla priset i Japan (Prius kostar strax över två miljoner yen).
Produktionen har ännu så länge varit måttlig och sedan förra sommaren har Mitsubishi inte byggt mer än 1.400 stycken i-MiEV (”Mitsubishi Innovative Electric Vehicle”). Till kommande kalenderår, som för Mitsubishis del börjar i april, beräknar man dock med att bygga 9.000 i-MiEV och det ska dubblas till 2011 för att året därpå hamna kring 30.000 bilar per år.
Lika som bär och det beror förstås på att de två elbilarna Peugeot iOn och Citroën C-Zero delar så väl teknik som yttre design med Mitsubishi i-Miev. Båda ska börja säljas i Frankrike under hösten och prissättningen blir förstås mycket intressant.
En handfull högerstyrda i-MiEV har exporterats till Storbritannien där modellen för närvarande kostar 38.700 pund (437.000 kronor). När brittiska regeringens skatterabatt på elbilar införs nästa år – 5.000 pund – sjunker priset till 33.700 pund (380.000 kronor) men det är i Storbritannien ändå i nivå med instegsmodellen för exempelvis Jaguar XF. En av bilarna kom till Sverige förra sommaren och då provkörde vi den – se artikeln på denna länk.
Även Mitsubishi inser att i-MiEV är allt för dyr för många bilköpare och har som målsättning att sänka tillverkningskostnaden rejält. Enligt Mitsubishis talesman Yuki Murata siktar man på att så småningom komma ner i nivå med Toyota Prius, det vill säga ett pris kring två miljoner yen. I Sverige kostar Prius III 276.000 kronor.
Omsätter vi de japanska och brittiska priserna på i-MiEV till svenska modeller kan vi förvänta oss ett pris på över halvmiljonen, alltså långt över den nivå som många bedömare tidigare trott. Priset för huvudkonkurrenten Nissan Leaf är inte känt ännu, men mediauppgifter i Japan pekar mot en liknande nivå som i-MiEV.