Hoppa till innehåll

Ford Focus RS – med svensk elmotor?

Nya generationen Ford Focus börjar byggas i höst och spekulationerna har redan börjat om hur nästa ST- och RS-modeller ska bli. Från Storbritannien kommer uppgifter som säger att RS-modellen kan bli fyrhjulsdriven – kanske med hjälp av en svensktillverkad elmotor på bakaxeln. Ford Focus i RS-kostym? Jodå, Autocar har en datorillustration som visar hur de […]

Nya generationen Ford Focus börjar byggas i höst och spekulationerna har redan börjat om hur nästa ST- och RS-modeller ska bli. Från Storbritannien kommer uppgifter som säger att RS-modellen kan bli fyrhjulsdriven – kanske med hjälp av en svensktillverkad elmotor på bakaxeln.

Ford Focus RS - med svensk elmotor?

Ford Focus i RS-kostym? Jodå, Autocar har en datorillustration som visar hur de tror att den kommande modellen ska se ut. Klicka på bilden för att länka till Autocar.

 
När Ford presenterade kombimodellen av nästa generation Focus, på Genève-salongen i våras, bekräftade produktchefen Derrick Kuzak att det även kommer en "prestandaversion". Läs mer om det på den här länken.

När Derrick Kuzak säger "prestandaversion" menar han förmodligen en sportig ST-modell som med största sannolikhet drivs av Fords nya 2,0-liters, direktinsprutade och turbomatade EcoBoost-fyra. Den motorn ger utan att behöva svettas speciellt mycket en bit över 200 hk och har dessutom hygglig bränsleförbrukning.

Men för entusiasterna är det förstås RS-modellen som är mest intressant och där har vi nyss kunnat avnjuta slutgiltiga och 350 hk starka toppmodellen RS500, se länk till artikeln här. Och missa för allt i världen inte vår provkörning av RS500 i auto motor & sport nummer 15-2010, som går att läsa digitalt på denna länk.

Ford Focus RS - med svensk elmotor?

Nya generationen Ford Focus blir en ”världsbil” och ska se ungefär likadan ut var den än säljs och produceras. Produktionen börjar i höst men ST och RS får vi nog vänta på i ett par år till.

 
För Ford Team RS i Storbritannien, som leds av Jost Capito, är framgångarna med RS-modellerna förstås glädjande, men hör gör man för att "toppa" RS500? Volvos turbofemma kan man sannolikt inte utnyttja till nästa generation RS och 350 hk ur en 2,0-liters turbofyra blir om inte omöjligt så förmodligen ganska svårt att få tillräckligt civiliserad. Dessutom – är det verkligen möjligt att hantera mer än 350 hk och 460 Nm på enbart framhjulen?

Enligt våra alltid välinformerade kolleger på Autocar, som citerar "very senior sources" inom Ford, arbetar Team RS just nu med en fyrhjulsdriven version där en elmotor driver bakhjulen. Den kombinerade effekten av de två motorerna, tillsammans med fyrhjulsdriften, kan ge Ford Team RS de prestanda och köregenskaper som man söker efter. Dessutom med en välbehövlig miljöprofil.

Tekniken med "el-fyrhjulsdrift" är på väg ut på marknaden hos bland annat Peugeot/Citroën, som kallar sitt system för "HYbrid4". Först ut med den nya tekniken nästa år blir 3008, 5008 och 508. Liknande tekniska system med en eldriven bakaxel utvecklas av Getrag, Magna Steyr och även svenska Haldex. Eftersom Haldex levererat fyrhjulsdrift till Ford förut finns alltså möjligheten att det är ett svenskt system som testas på Focus.

Mer om nästa generation Focus RS går att läsa på Autocars hemsida, genom att klicka på den här länken.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.