Volkswagen planerar en ”baby Tiguan” som en av flera varianter i Polofamiljen. Men för att göra en Polo-suv lönsam, tar VW hjälp av sin japanska partner Suzuki. Tiguans lillebror baseras på nästa Suzuki SX4.
En Polo med suvattribut finns redan hos Volkswagen i och med Cross Polo. Men den finns inte fyrhjulsdriven. En riktig suv i storlek som Polo utvecklas i stället av VW:s japanska partner Suzuki och är troligen färdig 2013.
I slutet på 2009 köpte Volkswagenkoncernen 20 procent av japanska Suzuki, efter att General Motors sålt sin 20-procentiga andel. Nu börjar det klarna varför VW-gruppen satsade 2,5 miljarder dollar i småbilstillverkaren.
Suzuki är duktiga på att bygga små bilar med god kvalitet och samtidigt tjäna pengar på verksamheten. Här har Volkswagen insett att man har mycket att lära. De uppgifter som nu börjar sippra ut säger att det tysk-japanska samarbetet inom ett par år kommer att resultera i en gemensam teknisk plattform som bildar grund för ny modellfamilj i hos både Volkswagengruppen och Suzuki.
Enligt uppgifter i tyska Autobild är nästa generation av Suzukis lilla fyrhjulsdrivna SX4 under utveckling för att bli en suv i storlek ungefär som Volkswagen Polo.
Den bilbranschkunnige invänder nu att Suzuki SX4 även tillverkas nästan identisk som Fiat Sedici. Det är korrekt, men det avtalet med Fiat kommer inte att förnyas när det löper ut nästa år.
Suzuki SX4 finns sedan 2006 med framhjulsdrift alternativt drivning på alla fyra. Den nya generationen (2013) bygger på en helt ny plattform som ska ligga till grund både för Suzuki och för flera modeller inom VW-koncernen: Volkswagen, Skoda, Seat och Audi.
Den nya plattformen kommer att till största delen att utvecklas av Suzuki, som har lång erfarenhet av fyrhjulsdrift även i relativt små bilar. Tekniken blir lite enklare och därmed billigare är den som VW och Audi hittills utnyttjat i sina modeller. Det handlar dock bara om det som inte syns för kunden; den Polo suv som planeras (vad den nu ska heta – Cross Polo är ju redan inmutat) kommer inte på någon punkt att avslöja det japanska ursprunget, det är Volkswagens absoluta policy.
Detsamma kommer att gälla de avläggare som planeras hos Skoda och Seat. Faktum är att även Audi kommer att vara med i den här nya familjen – med en suv som följdriktigt döps till Q1. (Q3 som baseras på Tiguan är redan på gång.) Tack vare VW-gruppens mycket breda program av motorer och växellådor finns alla möjligheter att variera utbudet så att varje modell får sin unika identitet.
En ny plattform för efterträdaren till SX4 ligger rätt i tiden för båda parter. Den nuvarande modellen säljer dåligt i Europa där den saknar klar egen identitet. I USA har den för svaga motorer och i Japan saknas en hybridversion för att möta Toyota och Honda. Den gemensamma nämnaren för VW och Suzuki är därmed en mycket flexibel plattform som är billigare att producera än Volkswagens egen tvärmotorbygglåda (MQB).
Det är helt enkelt en win-win-situation för båda parter. Inte så konstigt då att VW-koncernen avser att öka ägandet i Suzuki med cirka tio procent per år i en nära framtid.