Flertalet Chrysler-modeller förnyas och en av dessa är familjebussen Grand Voyager. Uppdaterat yttre, snyggare inredning och Chryslers moderna Pentastar V6-motor med hela 287 hk och en förbrukning i nivå med gamla V6:an på 193 hk.
Det blir bara små, yttre förändringar inför årsmodell 2011 av Chrysler Grand Voyager, eller ”Town & Country minivan” som modellen heter i USA. Stora förändringen är den nya V6-motorn. KLICKA FÖR STÖRRE
Chryslers familjebuss Grand Voyager har en framgångsrik historia och varit en av de amerikanska modeller som sålt bäst i Sverige. Generösa utrymmen för den stora familjen, härlig komfort och inte minst de smarta, nedfällbara stolarna ("Stow n' go") är argument som talat för Grand Voyager.
Motorerna har däremot inte varit Grand Voyagers starkaste sida. Den flegmatiska V6:an på 3,8 liter och måttliga 193 hk passar i och för sig biltypen men en snittförbrukning på 12,3 l/100 km och acceleration 0-100 km/h på 12,6 sekunder känns inte riktigt modernt. Det har gjort att många istället valt den fyrcylindriga 2,8-liters dieseln med 163 hk och en förbrukning på 8,8 l/100 km.
Grillen och fronten blir lite annorlunda på 2011-modellen. Återstår att se om det blir samma utförande på Pentastar-motorn som även kommer till Europa. KLICKA FÖR STÖRRE
Som alla vet genomför Chrysler ett stort förändringsarbete tillsammans med partnern Fiat och koncernchefen Sergio Marchionne har lovat ett helt nytt programutbud de närmaste åren. I väntan på de nya bilarna förnyas nuvarande modeller och Chryslers familjebuss Grand Voyager, i USA heter den "Town & Country minivan", är en av dessa.
På utsidan hittar vi en delvis förnyad front med en extra kromribba i grillen och ett annorlunda, nedre parti. Inredningen har förbättrats med nya material, ny ratt, mjukare material i dörrpanelerna och ny instrumentpanel. Säkerhetspaketet "SafetyTec" är numera standardutrustning med bland annat "döda-vinkeln-varning".
Den största nyheten är att Chryslers familjebuss till årsmodell 2011 får den helt nya Pentastar V6:an på 3,6 liter med 287 hk och 352 Nm. Trots markant högre effekt ska den inte dra mer bensin än gamla 3,8-liters V6:an. Standard, som förut, är en sexstegad automatlåda.
Förändringarna lär även sippra iväg till de modeller som exporteras till Europa men hur de ser ut, och när de kommer till Sverige, vet vi inte i skrivande stund. En modernare dieselmotor med modernare gångkultur och ännu bättre förbrukning borde till exempel också stå högt upp på den europeiska önskelistan.