Sebring har haft svårt att övertyga sedankunderna men kanske kan nya Chrysler 200 lyckas bättre? Nu har vi de första bilderna på bilen och tekniska fakta, som dock är bitvis förbryllande.
Är Chrysler 200 bilen som ska rädda företaget? Nej, men 200:an kan knappast lyckas sämre än nuvarande Sebring och förhoppningsvis bli en bra ”lillebror” till den framgångsrika Chrysler 300. KLICKA FÖR STÖRRE
I USA är det stora (med våra mått) sedanmodeller som är de storsäljande personbilarna. Även om trenden vänt och det skett en viss förskjutning är det dock fortfarande pickuper och suvmodeller – det som i USA kallas för "trucks" – som säljer bäst.
Ska man lyckas med sina försäljningssiffror behövs det alltså "trucks" men också attraktiva, fyrdörrars sedaner. Chryslers bidrag på detta område de senaste åren har varit Sebring och 300, där den förstnämnda varit lika märkligt själlös som den sistnämnda varit en karaktärsfylld fullträff. Chrysler 300 har till och med lyckats charmera svårflörtade européer, medan Sebring är ungefär lika vanlig på våra breddgrader som skedsnäppan.
Men det förhållandet hoppas Chrysler ändra på med nya sedanmodellen 200 och en omarbetad 300. Sannolikt blir det en försiktig modernisering av Chrysler 300 och nu har vi de första bilderna på den seriefärdiga 200. Hur 200:an skulle se ut fick vi en föraning om redan för snart två år sedan med den konceptbil – "200C" – som Chrysler premiärvisade i Detroit 2009 (läs artikel på denna länk).
Bilderna är ganska mörka och mystiska, liksom de knapphändiga faktauppgifterna. Att lansera en personbil med fyrstegad automatlåda verkar till exempel mer 80-tal än nutid, om man säger så. KLICKA FÖR STÖRRE
Chrysler delar inte med sig några närmare tekniska uppgifter utan berättar bara att 200 ska få den fyrcylindriga "världsmotorn" på 2,4 liter samt den nya 3,6-liters Pentastar V6:an. Det som förbryllar oss är att Chrysler 200 ska erbjudas med antingen fyr- eller sexstegad automatlåda, beroende på modell. En fyrstegad automatlåda, 2011? Hm…
Hur ny 200:an egentligen är kan man fundera på då själva kupén och glasytorna ("greenhouse", växthuset, som det träffsäkra namnet är på engelska) ser ut att vara överflyttade från nuvarande Sebring. Fronten och aktern är givetvis helt nya och lånar en del drag från den populära 300-modellen. Inredningen sägs vara kraftigt omarbetad, men bilderna på detta får vi vänta på. Bilen ska börja säljas i USA under fjärde kvartalet i år, alltså relativt snart, vilket borde innebära att vi snart får mer detaljerad information.



