Hoppa till innehåll

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Lamborghini lättar på hemlighetsmakeriet och berättar detaljerna om nya V12-motorn, som debuterar i Murcielagos ersättare. Toppeffekten är 700 hk och motorn väger mindre. Dessutom en ny, robotväxlad transmission med sju växlar och Haldex fyrhjulsdrift. Med en torrvikt på 235 kilo är den 6,5 liter stora V12:an förhållandevis ”lätt”. Tre hästar per motorkilo är en bra […]

Lamborghini lättar på hemlighetsmakeriet och berättar detaljerna om nya V12-motorn, som debuterar i Murcielagos ersättare. Toppeffekten är 700 hk och motorn väger mindre. Dessutom en ny, robotväxlad transmission med sju växlar och Haldex fyrhjulsdrift.

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Med en torrvikt på 235 kilo är den 6,5 liter stora V12:an förhållandevis ”lätt”. Tre hästar per motorkilo är en bra siffra. KLICKA FÖR STÖRRE

När Lamborghini skulle utveckla sin nya motor hade man två krav: den måste ha tolv cylindrar och en vinkel mellan cylinderraderna på 60 grader. För att få naturligt jämn tändföljd på en V12:a behövs 60 grader och det bidrar även till det speciella ljud som man förknippar med de stora sportbilarna från Sant'Agata Bolognese.

I övrigt hade ingenjörerna ett vitt papper framför sig till "projekt L539" som motorn döpts till, internt. När allt var klart hade man märkligt nog ändå hamnat på samma cylindervolym som föregångaren, det vill säga 6,5 liter (6.498 cc). Så märkligt är det dock inte då just "halvlitern" är en ganska perfekt rymd för en cylinder. Nya motorn är däremot betydligt mera korslagig med ett förhållande mellan cylinderdiameter/slaglängd på 95,0/76,4 millimeter (gamla hade 88/89 millimeter). Kort slaglängd ger en mera varvvillig motor och bättre (lägre) intern friktion. Cylinderavståndet är 103,5 millimeter, vilket indikerar lite växtmån i framtiden och det skulle behövas större motorvolym.

Trots varvvilligheten levereras maximala vridmomentet på 690 Nm vid 5.500 rpm, 500 rpm lägre än hos föregångaren. Toppeffekten vid 8.250 rpm anges till 700 hk jämnt, eller 525 kW. Motorn har gjorts förhållandevis kompakt och mäter 784 millimeter lång, 848 bred och 665 millimeter hög från insug till torrsump. Torrsumpsystemet har gjorts om för att sänka motorns tyngdpunkt och hela paketet väger in på i sammanhanget låga 235 kilo (tidigare 253 kilo). Tre hästkrafter per kilo motor är en ganska bra siffra.

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

I början på nästa år startar tillverkningen av Murcièlagos efterträdare, vilket namn den nu får. Chassit blir gjort helt i kolfiberarmerad plast och bilen väger cirka 100 kilo mindre än sin föregångare. Och med 700 hk toppeffekt borde det innebära en klar prestandaförbättring. KLICKA FÖR STÖRRE

Ett område som Lamborghini helt undviker, ännu så länge, är bränsleförbrukningen på den nya V12:an. Men via von Braun Sports Cars, som besökt fabriken, vet vi att EU-cykeln ger 17,2 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 398 g/km.

Klart är också att man inte valt samma väg som de flesta andra sportbilstillverkare med direktinsprutning. Enligt Lamborghinis chefsingenjör Maurizio Reggiani arbetar man fortfarande med att få ner mottrycket i avgassystemet och en konventionell insprutning är ännu så länge en bättre kompromiss mellan hög effekt och godkända emissionsvärden. Dörren är dock inte stängd på detta område, direktinsprutning kan komma i ett senare skede.

Transmissionen som Lamborghini valt är en så kallat "vanlig" växellåda, alltså inte en dubbelkopplingslåda (DSG, där två kugghjulspar ligger i ingrepp samtidigt och kopplingen växlar mellan dessa) som till exempel Ferrari använder på flertalet av sina senaste modeller, liksom Porsche (PDK). Fyra servocylindrar hjälper till att utföra växlingsrörelserna (ibland kallar man det för robotväxellåda) och det visar sig vara nog så snabbt – Lamborghini uppger att skiftet går på endast 50 millisekunder, vilket är 40 procent snabbare än den nuvarande robotlådan i Gallardo.

Som jämförelse behöver BMW:s SMG II (robotväxling) runt 80 millisekunder, Ferrari 430 Scuderia växlar på 60 millisekunder och en F1-bil växlar på endast 25 millisekunder.

DSG-lådorna hos VW/Audi är ännu snabbare och kan i sportläget växla på 20-40 millisekunder, men då ska man å andra sidan veta att det går betydligt långsammare om man behöver hoppa från till exempel fyran till tvåan (då är inte rätt växel redo) eller accelererar (lådan förbereder sig på uppväxling) och sedan måste bromsa in och istället behöver ha in en lägre växel.

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Lamborghini har döpt sin nya, robotväxlade låda till ”ISR”. Trots avsaknad av dubbelkopplingsteknik går växlingarna fort, på bara 50 millisekunder skiftar lådan kugg. KLICKA FÖR STÖRRE

Enligt Lambo-chefen Stephan Winkelmann är transmissionen man valt den "mest känslosamma" att använda. Lådan hoppar över växlar mycket snabbt när så behövs och är nästan lika snabb som sekventiella racelådor där man i princip bara trycker i växlarna utan att röra kopplingen.

Lamborghini har döpt nya transmissionen till "ISR", vilket står för Independet Shifting Rods. Två lameller med ytterdiametern 235 millimeter skickar kraften genom sju växlar och hela paketet väger 70 kilo. Yttermåtten är slankare än hos gamla Murcielago och det ska bidra till att ge mer plats i kupén. I fronten sitter en elektroniskt styrd Haldex-koppling som baserar sig på generation IV, men är anpassad till Lamborghinis krav.

Enligt de kundundersökningar som Lamborghini gjort finns det i stort sett ingen som föredrar en traditionell, "handväxlad" transmission framför en rapp robotlåda och därför erbjuder man inga alternativ till ISR-transmissionen.

De som vill fördjupa sig i Lamborghinis nya motor, och dessutom få en del trevliga historiska tillbakablickar, kan med fördel ladda hem den engelskspråkiga pressreleasen i pdf-format – klicka på länken här.

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Vad sägs om lite motorpornografi? Här bjuder Lamborghini på en reklamfilm med nya motorn, man får även höra ljudet i bromsbänken – låter gött! KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT LÄNKA TILL YOUTUBE

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Lamborghinis nya V12 ger 700 hk

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.