Hoppa till innehåll

Mitsubishis i-Miev: Elbilen krocktestad

Den första storseriebyggda elbilen i Europa har krocktestats av tyska ADAC Mitsubishi i-Miev frontkrockades i 64 km/h och påkördes bakifrån i 80 km/h. Den fick alltså rejäla stötar – men blev det kortslutning? Första krockprovet med elbilen Mitsubishi i-Miev visar att den håller hög säkerhetsnivå. ADAC frontkrockade på samma sätt som Euro NCAP, men redovisar […]

Den första storseriebyggda elbilen i Europa har krocktestats av tyska ADAC Mitsubishi i-Miev frontkrockades i 64 km/h och påkördes bakifrån i 80 km/h. Den fick alltså rejäla stötar – men blev det kortslutning?

Mitsubishis i-Miev: Elbilen krocktestad

Första krockprovet med elbilen Mitsubishi i-Miev visar att den håller hög säkerhetsnivå. ADAC frontkrockade på samma sätt som Euro NCAP, men redovisar inte riskerna för krockdockorna i detalj. Man fann dock att elsystemet bröts effektivt och att batteriet inte skadades alls vid krockproven framifrån och bakifrån.

Många som funderar på att skaffa eldriven bil eller laddhybrid är oroliga för säkerheten – vad händer vid en kraftig krock? Spricker batteriet? Blir bilen strömförande och livsfarlig?

Tyska bilistorganisationen ADAC tog reda på svaren genom att krocktesta en Mitsubishi i-Miev (som är samma bil som Peugeot i-On och Citroën C-Zero) enligt frontkrockmetod som Euro NCAP använder: 40 procent av förarsidan krockas mot en delvis eftergivlig barriär i 64 km/h.

Efter den smällen, krockades bakänden enlig den amerikanska federala normen, som innebär att en barriärvagn på 1.400 kg körs in i bilen med 80 km/h.

ADAC:s tekniker konstaterade att bilen klarade båda proven mycket bra. Passagerarutrymmet förblev stabilt i båda fallen. De inbyggda säkerhetssystemen fungerade mönstergillt och högspänningssystemet kopplades bort i samma ögonblick som krockkuddarna utlöstes.

Mitsubishis i-Miev: Elbilen krocktestad

Elbilen påkördes också bakfrån med 80 km/h (USA-normen), men inte heller den stöten skadade batteriet, som ligger väl skyddat under golvet.

Batteriet av litiumjontypen skyddades korrekt och ingen av de 88 cellerna tog någon skada och farhågorna att elbilen skulle bli en "högspänningsbomb" kunde helt avskrivas. ADAC bedömer att i-Miev (och systerbilarna från Peugeot och Citroën) är lika säker som en storleksmässigt jämförbar bil med förbränningsmotor.

Deformationszonen hos i-Miev är extremt kort, men den visade sig tillräckligt stabil. Instrumentpanelen försköts en liten bit bakåt och fotutrymmet blev något deformerat i frontkrocken men i övrigt var överlevnadsutrymmet intakt. Krockkuddarna och bältesåtstramarna fungerade exakt som de skulle, men ADAC påpekar att skyddet för de åkandes underben och fötter kan förbättras genom förstärkningar i fotutrymmet.

ADAC drar slutsatsen säkerheten hos Mitsubishi i-Miev är löst på ett bra sätt, och kräver att andra batterielektriska bilar och laddhybrider håller minst lika hög säkerhetsnivå. Att elsystemet bryts totalt vid en krock som utlöser krockkuddarna, är ett absolut krav enligt ADAC – inte bara för personerna ombord, utan även för räddningspersonalens säkerhet.

ADAC:s hemsida, klicka här för att länka dit.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.