Året är 2011. Men frågan är om regeringen vet det. Detta är nämligen året då elbilarna kommer till konsumenterna – men miljöministern har inte gjort något för att underlätta introduktionen. Tvärtom.

På väggen bakom mig visar almanackan att året är 2011. Frågan är om regeringen vet om det. Det här är nämligen året då de första riktiga elbilarna kommer ut till konsumenterna, men miljöminister Carlgren har ännu inte åstadkommit någonting för att underlätta introduktionen av dessa pionjärvagnar. Tvärt om har regeringens bristande engagemang skapat oklara regler som hindrar elbilarnas intåg i Sverige.
Ett exempel är frånvaron av den supermiljöbilspremie som utlovades under valrörelsen. Den är av samma modell som vi har sett i flera andra europeiska länder, där en elbil får en statlig rabatt av 40.000 kronor. Problemet är bara att den inte träder i kraft här i Sverige förrän tidigast 2012. Ingen vet heller hur den kommer att utformas då den ännu är under utredning.
På grund av denna ofattbara senfärdighet väljer vissa tillverkare bort den svenska marknaden. Tidigare i höstas åkte jag till Portugal för att provköra en av årets mest intressanta elbil – Nissan Leaf. Den utnämndes senare till Årets Bil i Europa, men denna banbrytande modell finns inte att köpa i Sverige. Nissan väljer nämligen bort Sverige för att satsa på de länder som främjar introduktionen av elbilar – Portugal, Irland, Nederländerna och Storbritannien i första hand. Sedan följer en rad europeiska länder med Sverige långt ned på prioriteringslistan.
Men det finns andra elbilar än Nissan Leaf. Redan idag erbjuds Citroën C-Zero, Mitsubishi i-Miev och Peugeot iOn i Sverige. Tyvärr kan jag inte rekommendera någon att slå till på någon av dessa premiärlejon. Varför införskaffa en elbil nu, när man kanske kan spara 40 000 kr genom att vänta ett år? Jag har försökt få kontakt med miljöminister Anders Carlgren om huruvida denna supermiljöbilspremie är tänkt att betalas ut retroaktivt under 2012 för de som skaffar en elbil redan i år. Enligt pressekreteraren Lennart Bodén kan de inte ge något besked till konsumenterna då premien fortfarande är under utredning. Beskedet från regeringen kan bara tolkas på ett sätt – skaffa ingen elbil i år.
Det gäller också till de som vill ha en tjänstebil med nollutsläpp.
Vid årsskiftet upphör nuvarande regler där en elbil får en nedskrivning av förmånsvärdet med 40 procent beräknat från motsvarande bensinbil. En regel som även gäller hybrid- och gasbilar. Tyvärr har regeringen varit oförmögna att ta ett beslut om vad som sker när nuvarande regler upphör. Ingen kan berätta vad händer med förmånsvärdet för dessa miljöbilar 2012. Tjänstebilsavtal sträcker sig i regel under en tid av tre år och att inte kunna överblicka ägarkostnaderna gör att många väljer säkra kort, så som bensin- och dieselbilar, istället för mer miljövänliga alternativ.
Regeringens nuvarande regelverk för tjänstebilar ger också en snedvriden konkurrens på elbilsmarknaden. Trots att Citroën C-Zero, Mitsubishi i-Miev och Peugeot iOn är identiska bilar – men med olika varumärkesemblem – får de olika höga förmånsvärden.
Varför ska man välja en Mitsubishi när förmånsvärdet för en identisk Peugeot är 1000 kronor lägre per år? Att samma produkt skattas olika beroende på tillverkare kan inte vara förenligt med varken svensk eller europeisk lagstiftning.
Var är den politiska viljan? Var är engagemanget?
Elbilsmarknaden behöver klara och tydliga regler och det är NU. Regeringens bristande intresse för elbilen är genant för en nation som utger sig för att vara ett föregångsland inom miljöpolitiken.
Vakna Carlgren – det är 2011!