Vi väntar på nya M5-modellen från BMW men stämmer ryktena visas inte konceptbilen i Genève utan sparas till Shanghai Auto Show i slutet på april. V10:an har fått ge plats åt biturbo-V8:an men vilken effektnivå väljer BMW för M5?
Blir det ett sådant här utseende på nya M5, i F10-karossen? Vi vet inte men tror nog att Duron Design är ganska nära verkligheten. Det finns fler och större M5-illustrationer på Duron Designs hemsida, klicka på bilden för att länka dit i nytt fönster.
Kina växer i betydelse, i dubbel bemärkelse. Den kinesiska bilmarknaden är inte bara den största i världen i volym räknat, den är också allt mera viktig för lyxbilstillverkarna som här snart säljer mer än i USA. De förmögna kineserna blir allt fler och de har inget emot att låta framgångarna synas – till exempel med lyxbilar.
Av ovan nämnda anledningar blir också Kina platsen för allt flera premiärvisningar. Porsche Panamera var en av de första, större premiärerna och den förlades till Auto Shanghai 2009. Om ryktena stämmer blir Shanghai också premiärplatsen för "BMW M5 Concept". Som vi vet brukar BMW alltid förhandsvisa sina nya modeller med en "konceptbil" som till det yttre är näst intill identisk med seriemodellen.
Auto Shanghai 2011 är öppen för publik mellan 21-28 april och mediadagarna är under 19-20 april.
De filmer och bilder som vi sett hittills på nya M5, F10-karossen, under test visar att bilen mycket väl kan bli rätt lik illustrationen ovan, utförd av Duron Design. Den ylande V10-motorn försvinner till förmån för BMW dubbelturbo-V8 som redan används till X5 M och X6 M, där den ger 555 hk och 680 Nm. Brittiska uppgifter från "Car Magazine" hävdar dock att BMW skruvat upp turbotrycket till M5 och motorn ska ge 585 hk och hela 720 Nm. Rejält mycket mer effekt och lägre bränsleförbrukning räcker kanske för att vinna över de kunder som varit sura över att V10:an försvunnit. Eller vad tror ni?
