Hoppa till innehåll

Fiat köper VM Motori – hjälper Saab?

Den italienska motortillverkaren VM Motori genomgår ännu ett ägarbyte. Fiat Powertrain köper 50 procent och blir nu hälftenägare med GM. Innebär det en öppning för Saab, som fick sin nya V6-diesel till 9-4X nedlagd för två år sedan? V6-dieseln från VM Motori är på 2,9 liter, ger 250 hk och vridet 550 Nm redan vid […]

Den italienska motortillverkaren VM Motori genomgår ännu ett ägarbyte. Fiat Powertrain köper 50 procent och blir nu hälftenägare med GM. Innebär det en öppning för Saab, som fick sin nya V6-diesel till 9-4X nedlagd för två år sedan?

Fiat köper VM Motori - hjälper Saab?

V6-dieseln från VM Motori är på 2,9 liter, ger 250 hk och vridet 550 Nm redan vid 2.000 r/min. Det nya är att glödstiftet också har en tryckgivare som mycket snabbt och exakt mäter förbränningstrycket. Informationen används för att styra förbränningsförloppet med en precision som varit omöjlig förut. KLICKA FÖR STÖRRE

VM Motori är en motortillverkare med lång och stolt historik, grundad redan 1947 av herrarna Vancini och Martelli, därav namnet. Företaget ligger i Italiens "motorhjärta", regionen Emilia -Romagna, där vi även hittar andra berömdheter som Ferrari, Lamborghini, Maserati och Ducati.

Motorkunskaperna sitter i väggarna men däremot brukar inte ägarna till VM Motori bli speciellt långvariga. Företaget har en brokig historia från 70-talet och framåt då ägarna kommit och gått. 1995 köptes VM Motori a Detroit Diesel Corporation, som i sin tur köptes av DaimlerChrysler år 2000. Penske köpte 51 procent av VM Motori 2003, resterande 2007 och sålde sedan hälften av bolaget till General Motors. GAZ Group ville köpa 50 procent av VM Motori 2008 – Penskes andel – men affären genomfördes inte.

I måndags, 14 februari, meddelade Fiat Powertrain att man köper Penskes andel och därmed blir hälftenägare av VM Motori tillsammans med GM. Om Fiat har ambitioner att bli helägare till VM Motori nämns inte, men utesluts heller inte.

Fiat köper VM Motori - hjälper Saab?

Turboaggregatet ligger mellan topplocken, vilket sparar utrymmen. KLICKA FÖR STÖRRE

Vad Fiat konkret vill åstadkomma med sitt hälftenägande i VM Motori nämns inte heller. Men från våra italienska kollegor i tidningsbranschen har det redan börjat spekuleras om tänkbara vägar. En av dessa möjligheter kan även indirekt bli betydande för Saab och den nya crossovermodellen 9-4X.

Redan i början av 2007 fanns vi på plats i Rüsselsheim och bevittnade GM:s presentation av sin nya "superdiesel", en helt ny 2,9-liters V6-diesel med 250 hk och 550 Nm. Motorn var utvecklad av VM Motori under ledning av bland annat Roger Johansson, då vicepresident på GM Powertrain Europe. Läs artikeln genom att klicka på denna länk. Mer information om motorn finns i faktarutan nedtill.

Den nya V6-dieseln skulle debutera i Cadillac CTS och sedan spridas i GM-utbudet där även Saab 9-4X stod på tur. Men i efterdyningarna av finanskrisen hösten 2008 började GM skära ner och gjorde sig bland annat beredda att sälja Saab.

Med Saab nedläggningshotat bedömde GM att produktionen av V6-dieseln skulle bli allt för marginell och projektet lades officiellt på hyllan i april 2009. Därmed stod Saab utan den för europamarknaden så viktiga dieselmotorn till 9-4X.

VM Motori verkar dock på eget bevåg startat produktionen av motorn redan hösten 2010 – som en av våra läsare ("Edis") så vänligt förmedlade information om (läs pdf-dokument genom att klicka här). Gjuteriet i Brasilien som tillverkar motorblocket i kompaktgrafitgjutjärn till VM Motori gör även motorblock i samma material till Audi (femcylindriga TT RS-motorn, samt nya 3,0-liters TDI).

Våra italienska kollegor hoppas alltså redan på att Fiat använder V6-dieseln till premiummodeller från Alfa Romeo, Lancia (även "Chrysler-Lancia") och kanske också Fiat. V6-motorn skulle kunna – eventuellt – vara aktuell för 9-4X. Merparten av utvecklingsarbetet borde vara gjort, så vem vet?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.