Hoppa till innehåll

Fiat och Lancia, made in USA

Det är ingen hemlighet att Fiat bestämt sig för att börja sälja Chrysler under Lancias varumärke i Europa, och nu finns officiella bilder på de omdöpta modellerna – som tillsammans med en USA-tillverkad Fiat har premiär på Genèvesalongen. Men visst är det en Chrysler 200 cabriolet, men försedd med Lancias logotyp? Korrekt – och nu […]

Det är ingen hemlighet att Fiat bestämt sig för att börja sälja Chrysler under Lancias varumärke i Europa, och nu finns officiella bilder på de omdöpta modellerna – som tillsammans med en USA-tillverkad Fiat har premiär på Genèvesalongen.

Fiat och Lancia, made in USA

Men visst är det en Chrysler 200 cabriolet, men försedd med Lancias logotyp? Korrekt – och nu heter bilen Lancia Flavia Cabriolet.

Som vi kunde berätta för några veckor sedan blir ett resultat av samgåendet mellan Fiat och Chrysler att alla Chryslermodeller döps om till Lancia i Europa – utom i Storbritannien där det anrika amerikanska märket behåller sitt namn.

På den stundande Genèvesalongen är det premiär för fyra Chryslermodeller i Lanciakläder, plus en som i stället får heta Fiat.

Fiat och Lancia, made in USA

Lancia Flavia, alias Chrysler 200, är en mellanklassare med europeiska mått, 487 cm lång och 184 bred, med 276 cm axelavstånd.

Det är en djärv strategi av Fiatbossen Sergio Marchionne när han har bestämt att i Genève ställa ut typiskt amerikanska modeller under klassiska Lancia-namn, och det återstår att se om den europeiska publiken tycker det är rätt sätt att få fart på försäljningen av Lancia (och indirekt Chrysler).

Det kanske mest provocerande för Lanciavännerna torde vara 2011 års Lancia Flavia, som förutom grillen och vissa smådetaljer är en Chrysler 200 – en modell i mellanklassen. Den står i Genève som både fyrdörrars sedan och tvådörrars cabriolet. Båda kallas koncept, men är helt färdiga för serieproduktion.

Fiat och Lancia, made in USA

Lancia Thema heter den ansiktslyfta versionen av Chrysler 300C i Europa i fortsättningen. En bakhjulsdriven lite lyxig sedan i femmetersklassen som erbjuds med 3,6-liters V6-motor på 287 hästar, alternativt en Hemi-V8 på 365 hästkrafter.

Lancia Thema är ett nummer större är Flavia och baseras på Chrysler 300 – senaste generationen av den bil som tidigare sålts även i Europa under namnet 300C. Den kallas nu "globalt flaggskepp" och börjar säljas i Europa i oktober, med antingen en 3,6-liters bensin-V6 på 292 hästkrafter eller en V6-diesel på 3,0 liter och 224 hästar. Lancia Thema är 508 cm lång och går därmed i samma storleksklass som nya Saab 9-5.

Namnet Thema bars av en Lanciamodell som såldes hyggligt mellan 1984 och 1994, men efterträdaren Thesis avvecklades redan efter 16.000 tillverkade exemplar under åren 2002 till 2009.

Chrysler 300 – förlåt, Lancia Thema, är ordentligt omarbetad oavsett vilket varumärke man använder. I USA har de första bilarna rullat ut till journalisterna och det verkar som om Chrysler gjort sin hemläxa. Scott Burgess på The Detroit News är i det närmaste lyrisk och du kan läsa hans provkörning av ”Lancia Thema” genom att klicka på länken.

Fiat och Lancia, made in USA

Chryslers uppskattade familjebuss Grand Voyager heter i fortsättningen också Lancia.

Fiat och Lancia, made in USA

Chryslers uppskattade familjebuss Grand Voyager heter i fortsättningen också Lancia.

Den fjärde Lanciamodellen som är made in USA, är redan välbekant i Europa (och hela världen, efter 13 miljoner exemplar under 27 år): Grand Voyager. Vi får alltså vänja oss vid att Chryslers bästsäljande fullvuxna familjebuss i fortsättningen heter Lancia i förnamn. Bortsett från ny grill är det ingenting som skiljer Lancia Grand Voyager från originalet – som heter Chrysler Town & Country i USA.

Men inte bara Lancia blir USA-tillverkat, som vi också meddelat tidigare: en helt ny modell hos Fiat på Genèvesalongen heter Freemont. Vi känner den tidigare som Dodge Journey, som sålts i liten omfattning i Europa.

Fiat och Lancia, made in USA

Fiat Freemont är Europaversionen av Dodge Journey och ger Fiat en modern sjusitsig familjebuss som ger mycket mindre busskänsla än gamla Ulysse, som var en variant av Citroën C8.

För Fiats del fyller Freemont en lucka i sortimentet då den erbjuder något nytt för dem som söker en sjusitsbil. Tredje sätesraden har stolsryggar som går att fälla ner och då bildar ett plant lastgolv. Fäller man även baksätet i mitten skapas ett lastutrymme på hela 1.461 liter. Freemont kan dessutom erbjuda fyrhjulsdrift. Den är därmed inte helt olik till exempel Volvo XC90, och de båda råkar vara nästan exakt lika långa: 489 centimeter.

Ytterligare en modell finns med i Lancias monter i Genève: den coupéliknande halvkombin Delta, som hade premiär i Genève 2008. Den har nu uppgraderats och fått några nya motoralternativ, varav en 1,6-litersdiesel som ger 105 hästkrafter och hela 300 Nm vid 1.500 r/min. Den klarar dessutom 120 gram koldioxid per kilometer.

En kuriosanotering för Delta är att den blir en "Chrysler, made in Italy" när den säljs i Storbritannien, eftersom Lancia inte saluförs på brittiska öarna. Där heter den alltså Chrysler Delta.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.