Hoppa till innehåll

43 % fler fartkameror 2025 – skarpare kameror fångar fler

Under 2025 höjs takten på montering av nya fartkameror. Nya superkameror gör det möjligt att övervaka fler bilar samtidigt.

Förra året monterades 140 nya fartkameror (ATK) upp. Totalt finns 2 620 stycken fartkameror (ATK) längs de svenska vägarna.

Nästa år ökas takten med 43 procent och 200 nya kameror ska sättas upp. Flera av dem är den nya modellen Argus IV från Sensys Gatso Sweden i Jönköping som ger betydligt skarpare bilder.

Den högre bildkvaliteten med Argus IV-kameran gör att flera filer kan övervakas samtidigt. Genom att mäta vinkeln till bilarna kan man veta vilket fordon som radarn mätt för hög hastighet på. Det går också att välja att bara övervaka specifika körbanor.

– Hittills har de framför allt placerats utmed landsbygdsvägar. Nu kan de också placeras på tätortsvägar, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK, Automatisk trafiksäkerhetskontroll, på Trafikverket, till Vi bilägare.

Hastigheten mäts på 100 meters avstånd

Hastigheten kan mätas på upp till 150 meters avstånd, men i Sverige sker det som regel på 100 meters håll. Bilden tas sedan 14 meter från kameran. Endast hastigheter 6 km/h över fartgränsen rapporteras – om kameran är aktiverad.

Kostnaden för en kamera är cirka 750 000 kronor när man räknar in montering och uppkoppling.

De nya och effektivare kamerorna kommer inte med automatik innebära att fler bilister kommer att bötfällas eftersom varje fall utreds manuellt i polisens enhet för automatisk trafikkontroll (ATK) i Kiruna där 60 utredare arbetar. De har redan fullt upp. Det planeras dock en vidd utökning av personalstyrkan.

Så fungerar polisens fartkameror

En bil står parkerad vid gatan. (AI text)
Radarn (2) börjar mäta på 150 meters håll och gör 21 mätningar per sekund. Vid 100 meters avstånd fastställs hastigheten. Fartsyndaren fångas på en bild med en kameran (3) på 14 meters håll. Med hjälp av studioblixten (1) belyses motivet under mindre än en tusendels sekund så att bilden blir skarp och tydlig.
Med moderna högupplösta kameror blir det möjligt att fotografera av flera bilar samtidigt och ändå identifiera förare. Foto: Trafikverket.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.