Hoppa till innehåll

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500

1) 328 hektar åkermark De fyra grundarna köpte i december 1908 exakt 328 hektar åkermark nordväst om Indianapolis centrum. Den 2,5 miles (3,22 km) långa banan konstruerades tillsammans med New York-ingenjören Park T Andrews och står där än i dag (även om den förändrats/förbättrats) 2) Banan hette ”Indiana Motor Parkway Grounds” När grundarna började bygget […]

1) 328 hektar åkermark

De fyra grundarna köpte i december 1908 exakt 328 hektar åkermark nordväst om Indianapolis centrum. Den 2,5 miles (3,22 km) långa banan konstruerades tillsammans med New York-ingenjören Park T Andrews och står där än i dag (även om den förändrats/förbättrats)

2) Banan hette ”Indiana Motor Parkway Grounds”

När grundarna började bygget hade anläggningen ett arbetsnamn. Men långt innan invigningen fick den sitt namn Indianapolis Motor Speedway.

3) Premiären: Ett fiasko

Redan den 15 augusti 1909 (åtta månader efter markköpet) öppnar banan med en motorcykeltävling. Dåligt väder håller borta publiken och förarna ryggar inför banans (usla) kondition. Tidningarna kallar premiären för ”ett fiasko”.

4) Bilpremiären: En katastrof

Helgen efter – den 21 augusti – är det dags för bilpremiär på banan. Det blir en katastrof. Underlaget – en blandning av krossad sten och tjära (”oljegrus”) – går sönder, det kraschas överallt och ideligen och fem människor omkommer.

5) 3,2 miljoner tegelstenar

Grundaren Carl Graham Fisher bjuder i december in biltillverkare för högfartstester på en bana som nu fått tegelstenar som underlag. Omläggningen kostar 400.000 dollar, tar 63 dagar att utföra och omfattar 3,2 miljoner tegelstenar. Testerna går bra, men banan kom aldrig att bli särskilt nyttjad som testanläggning för bilindustrin.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Indianapolis Motor Speedway blir ”The Brick Yard”: Efter katastrofala premiärlopp ersätts oljegruset av 3,2 miljoner tegelstenar. FOTO: ISC Images&Archives via Getty Images

6) Publiken sviker

Efter stort intresse för de första loppen börjar publiken svika Indianapolis Motor Speedway. Ägarna beslutar att satsa allt på ett kort: 1911 års tävling ska ha en prispott på enorma 25.000 dollar. Indy 500 är född!

7) Kravet: Klara 120 km/h!

44 bilar ställer upp i det första Indy 500. Men bara 40 klarar kvalet: Att hålla 75 mph (120 km/h) över en kvartsmil (400 meter) på banans startraka.

8) 1 dollar i inträde

80.200 åskådare betalar inträdet – 1 dollar – till premiären för Indy 500. I dag kostar det 80-200 dollar att se tävlingen. Bland hedersgästerna finns Henry Ford.

9) 23 märken

På startlinjen finns bilar av 23 olika märken. I dag finns blott tre av dessa kvar – Buick, Fiat och Mercedes.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Norrmannen (!) Gil Andersen (nr 1) i en Stutz Bearcat håller innerspåret i 1912 års lopp. Vid sidan om sig har han Teddy Tetzlaff (3) i en Fiat. Bakom följer Len Zengel (2) i Stutz och Ralph DePalma (4) i en Mercedes. Ingen av dem vann dock loppet. Det gjorde Joe Dawson i en National. FOTO: Topical Press/Hulton Archive/Getty Images

10) Pace car – en krasch

För att undvika kaos i första kurvan har Indy 500 alltid haft rullande start bakom en ”pace car”. 27 olika bilmärken, samtliga amerikanska, har haft äran. 1971 skapade Dodge-handlaren i Indianapolis, Eldon Palmer, rubriker när han kraschar sin Pace Car-Challenger.

11) Ingen mekaniker

Den blivande vinnaren i premiärloppet Ray Harroun retar upp sina medtävlare genom att köra utan mekaniker ombord. De menar att det är en säkerhetsrisk (sanningen är väl snarare det motsatta). Harroun svarar genom att tillverka den första backspegel som setts på en (tävlings)bil. Året efter blir det obligatoriskt med mekaniker ombord.

12) 14.250 dollar till segraren

Ray Harroun vinner premiärloppet med en snittfart på 74,6 mph (119 km/h). Detta trots att han ”aldrig kört med full trottel”. Han tjänar totalt 14.250 dollar på vinsten. Han avslutar sin racingkarriär där och då.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Så här såg det ut i depån vid loppet 1912. FOTO: Nathan Lazarnick/Hulton Archive/Getty Images

13) Champagne som sportdryck

1913 inför fransmannen (så klart) Jules Goux ett udda moment: Vid alla sina sex depåstopp tar han en rejäl klung champagne. Taktiken visar sig vara framgångsrik: Han dominerar loppet i sin Peugeot, blir den förste europén att vinna. Nästa år ändras reglerna: Ingen alkohol under körningen.

14) Hjälm i stål

1916 dyker två förare upp med hårda hattar av stål på huvudet i stället för de vanliga pilotmössorna i läder.

15) The Duesenberg Blitz

Loppet 1922 domineras totalt av Duesenberg. Jimmy Murphy vinner och märket tar åtta av de första tio platserna.

16) Direktsändning – och fördröjning

A W Kaney från raduiostationen WGN i Chicago blir 1924 den förste att direktrapportera från loppet. På senare tid har TV-stationerna i Indianapolis-området enbart fått sända loppet med fördröjning. I år – då alla biljetter är slutsålda – hävs denna begränsning.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Bröderna Unser är minst sagt legendariska på ”The Brick Yard”. Året är 1958 när Al, Jerry Jr och Bobby Unser studerar tegelstenarna. FOTO: Ray Brock/Wally Parks/The Enthusiast Network/Getty Images

17) Speedway Speedway?

Förorten Speedway (!) har 1926 vuxit så att den helt och hållet omfamnar racerbanan. Ägarna avstår dock från namnbyte. Speedway Motor Speedway klingar inte så bra.

18) Dieselpremiär

Clessie Cummins får OK att starta loppet 1931 med en Duesenberg, driven av en dieselmotor. Farten är sisådär, men den klarar att köra hela loppet utan tankstopp.

19) Fyrhjulsdrift

Harry Miller, vars bilar/motorer under den här perioden vinner nio av tolv årgångar, anmäler 1932 en bil med fyrhjusdrift. De tävlar fler gånger med den, som bäst går det 1936 när bilen kommer fyra.

20) Asfalt

Inför loppet 1935 har asfalt lagts över tegelstenarna i alla fyra kurvor. Tjugosex år senare, 1961, blir hela banan täckt av asfalt – förutom en meterlång remsa vid start- och mållinjen.

21) Mjölk

1936 tar Louis Meyer sin tredje seger. Och till glädje för det nationella mejerisamfundet etablerar han traditionen att fira segern med mjölk.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Indy 500 har stundom varit platsen för mer eller mindre lyckade experimentbilar. Till den senare kategorin får vi nog räkna Smokey Yunick och hans Hurst Floor Shifter Special. Dåliga köregenskaper och bromsar var bara av några av problemen när han misslyckades att kvala in 1964. FOTO: Bob D´Olivo/The Enthusiast Network/Getty Images

22) Dubbla motorer

Efter fyra årgångar som ställs in på grund av Andra Världskriget ställer Paul Russo 1946 upp med sin Fageol-roadster. Den har en motor som driver framhjulen, och en annan som driver bakhjulen. Han kvalar in som tvåa, men kraschar tidigt i loppet.

23) Formel 1

Indy 500 har alltid varit en deltävling i amerikanska formelbilsserier. Mellan 1950-60 var det också en deltävling i Formel 1-VM. Lustigt nog var det en tävling som alltså inte kördes med Formel 1-bilar. Formel 1-VM har på senare år återvänt till Indianapolis-banan, men inte för att köra Indy 500.

24) Turbodiesel

1952 återvänder Cummins – nu med en turbodieselmotor från en lastbil i ett roadsterchassi från Kurstis. Det är den första turboladdade bilen i Indy 500. Föraren Freddie Agabashian sätter den i pole position med 138,01 mph (222 km/h). Dieselmotorn håller i 71 varv innan den överhettar.

25) Ferrari

Ferrari gör 1952 sitt första och enda uppträdande i Indy 500. GP-föraren Alberto Ascari, flerfaldig världsmästare i Formel 1, kvalar in på en blygsam 19:e plats. I loppet kraschar han när ett hjulnav ger upp.

26) Offy!

Epoken för Offenhauser-motorer, som dominerat loppet i många år, når sin höjdpunkt: 1954 vinner Bill Vukovich ett lopp där bara bilar med Offy-motorer ställer upp.

27) Formelbilar

Formelbilarna börjar ta över på Indy 500. Jimmy Clarks Lotus-Ford dominerar loppet 1964 innan den går sönder. A.J. Foyt vinner med en Watson-Offy. Det blir den sista bilen med frontmotor som vinner Indy 500. En stor krasch med åtföljande brand gör att man går över från bensin till metanol.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
I mitten av 1960-talet hade formelbilarna med motorn bak tagit över taktpinnen. Superstjärnan Jim Clark tog hem segern 1965 i sin Lotus-Ford. FOTO: Robert Riger/Getty Images

28) Bottenrekord

En krasch på målrakan i början av loppet gör eliminerar en tredjedel av fältet. Graham Hill (Lola) vinner 1966 års lopp där bara sju bilar kommer i mål, bottenrekord genom historien.

29) Turbin och fyrhjulsdrift

Loppet 1967 är ihågkommet som det första och enda med en turbindriven, fyrhjulsdriven bil. Publiken häpnar inför det svischande ljudet och farten i bilen: Parnelli Jones kör och tar ledningen redan i andra kurvan och håller den till tre varv från mål då bilen – kallad ”Silent Sam” – stannar med trasig växellåda.

30) Marios enda

En av USA:s största motorsportikoner Mario Andretti tar 1969 sin enda seger på 29 försök.

31) Över 200 mph

1977 blir Tom Sneva i en March-Cosworth den förste att köra ett varv med en snittfart över 200 mph (320 km/h) i kvalet. I loppet blir han tvåa, bakom A.J. Foyt.

32) Första kvinnan

Samma år (1977) blir Janet Guthrie den första kvinnan att kvala in till Indy 500. Hon får bryta efter mekaniska problem. I årets lopp har brittiska Pippa Mann kvalat in. Mest framgångsrika kvinna är dock Danica Patrick som 2005 ett tag höll ledningen i loppet (och slutade fyra).

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Flera kvinnor har kört Indy 500, ingen dock så framgångsrikt som Danica Patrick. 2005 höll hon ledningen ett tag, och kom i mål som fyra. FOTO: Nick Laham/Getty Images.

33) Minns inget

1984, i sin andra Indy 500-start, kraschar motorjournalisten Patrick Bedard från tidningen Car & Driver sin March-Buick på 55:e varvet. Han undkommer med hjärnskakning, bruten käke och inget minne av hela upplevelsen. Han är dock ännu den ende motorjournalist som kört loppet. Hörde du, Fredrik Huldt?

34) Sponsrad av högre makter

1988 sätter Scientologi-kyrkan sin Dianetics-logotyp på Robert Guerreros bil. Det blir första gången som en högre (?) makt sponsrar en Indy-bil.

35) Målfoto

1992 vinner Al Unser Jr loppet med 0,043 sekunders marginal före Scott Goodyear – tidernas jämnaste målgång. I samma lopp gör A.J. Foyt sin sista av 35 starter (i rad).

36) Regel-lucka

Till 1994 års lopp har Ilmor Engineering och Team Penske hittat en lucka i USAC:s reglemente som tillåter bilar med stötstångsmotorer extra cylindervolym och turboladdning. Med över tusen hästkrafter dominerar de tävlingen totalt – och Al Unser Jr tar sin andra (och sista) seger.

37) 200 varv

Indy 500 har fått namnet från att loppet körs i 500 miles (80,5 km). Det innebär exakt 200 varv på Indianapolis Motor Speedway.

38) Tre gånger fyra

Tre förare har vunnit loppet fyra gånger: A.J. Foyt, Al Unser och Rick Mears.

39) Tio nationaliteter

Förare från USA har givetvis tagit hem flest segrar. Övriga länder med segrar i Indy 500 är Storbritannien (8), Brasilien (6), Frankrike (4), Italien (3), Holland och Colombia (2) samt Kanada, Sverige och Nya Zeeland (1 var).

40) 3 miljoner dollar

När Ray Harroun vinner premiärloppet får han 14.250 dollar. När Helio Castroneves vinner 2009, nästan hundra år senare, kammar han hem 3.048.000 dollar.

40 saker du (kanske) inte visste om Indy 500
Om man inte fått världens bästa publikplats kan man så klart klättra upp på det egna biltaket och följa loppet via en av de många storbildskärmarna. Man är ju ändå där! FOTO: Jonathan Ferrey/Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.