
”Köp en annan bil!”
Ford fick utstå en del kritik mot frontdesignen på Scorpio, men Fordfolket försvarade sig.
”Krom och roliga lamparrangemang är grejen för resten av 90-talet”, sa Fritz Mayhew, designchef på europeiska Ford.
”Det är inte mycket kvar av mitt eget förslag i den färdiga bilen. Designavdelningen står inte enad bakom bilen”, sa Andrew McColm, designer på europeiska Ford.
”Jag skrämmer hellre än levererar något ointressant. Till dem som inte gillar utseendet vill jag bara säga en sak: Köp en annan bil!”, sa Dave Turner, chef för Fords designavdelning.
Peugeot om bildesign: "Ingen vill kopiera längre"

Träig trend
”Pioneers nya giv med frontpaneler i träimitation har blivit en succé. Den tidigare modellen KEH-M8500RDS-W, som har ’träfront’, får nu sällskap av två modeller”, skrev Pär Brandt. Den dyraste kostade 5.800 kronor men det fanns också en billigare variant med kassettbandspelare för 4.800 kronor.

Glöm e-post
Det gick tyvärr inte att mejla till redaktionen, men på insändarsidan Direkt, där Alrik Söderlind var redaktör, gick det bra att skicka in texter på fax. Helst ville vi ha texten på en ”diskett från PC eller Mac”.

Bytte Saab mot Skoda
Hans Folkesson var Saabtekniker men bytte 1995 till Skoda där han blev utvecklingschef. ”Det tog en månad att vänja sig vid att köra Skoda Felicia som tjänstebil efter att ha kört Saab 9000 2,3 Turbo, men jag gillar Felicia och om något år kommer större motorer. Både 1,4 och 1,5 liter!”
Han bjöd också på lite intressanta uppgifter om Skoda.
Det kostade en fjärdedel så mycket att utveckla Felicia som hela arbetet med Saab 9000 i CS-utförande. Ändå hade Felicia 60 procent fler nya komponenter än 9000 CS.
VW-chefen Ferdinand Piëch hade 1995 sparkat två personer sedan de inte lyckats konstruera så bra växellådor som krävdes. En dag i månaden körde han koncernens alla nya bilar för att sedan diskutera med ingenjörerna till klockan tre på natten. ”Sedan är han igång igen före sex”, sa Hans Folkesson.
Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3: "Kan bli något stort"

Dyrköpt säkerhet
Vi testade sex kombibilar i första numret, och i 2015 års jubileumsnummer letade vi upp den Volvo 960 som kom på andra plats i testet efter Volvo 850. Moderna säkerhetssystem som autobroms eller antisladd var inte att tänka på, men krockkudde på förarplatsen fanns i alla fall. Antispinn fanns som tillval och kostade som mest 5.700 kronor (i Audi A6).

Snålare förr?
När vi körde vårt första Targa Snålio-race, som går ut på att ta sig så långt som möjligt på en tank, blev det Volkswagen Passat 2,0 TDI Bluemotion som stod på förstaplatsen. Den tog sig över 180 mil och drog 3,99 l/100 km. Året var 2009.
Men redan i första numret av auto motor & sport, 1995, skröt Volkswagen i en annons om att dåtidens Passat TDI klarat sträckan Paris–Stockholm på en tank – och med en snittförbrukning på 3,73 l/100 km.

Fiffig växellåda tog aldrig fart
Saab gjorde sig ju kända för diverse kluriga lösningar och växellådan Sensonic var onekligen en av de klurigaste. Det var en manuell låda, men utan kopplingspedal.
Systemet krävde en dator med en lagringskapacitet på hela 30 megabyte och infoskärmen på mittkonsolen, där radiokanalen och klockan annars syntes, extraknäckte nu som växlingsindikator.

Stortest av cd-växlare med häftig testdator
Vi testade bilstereo med cd-växlare där den dyraste kostade 9.200 kronor. Idag skulle den moderna motsvarigheten, med blåtand och ljudingång för mobiler, kosta några hundralappar eller kanske någon tusenlapp.
Men bilvärlden har också i princip slutat med så kallade DIN-enheter och istälelt gått över till specialanläggningar som är specifika för varje märke.