Hej Magnus, var är du och kör?
– Det förstår jag att du inte vill höra, men jag är och kör vid Franska rivieran. Solen skiner och det är 17 grader varmt.
Jaja, berätta om bilen i stället!
– Jag kör helt nya Dacia Jogger som är 4,54 meter lång och rymmer sju fullvuxna passagerare. Vi lastade bilen full med svenska journalister och alla satt bra. Egentligen är Jogger en MPV, men med suv-look och 20 centimeters markfrigång. Bilen är riktigt rymlig och perfekt för en hockeymorsa.
Vad är grejen med Dacia Jogger?
– Priset såklart, bilar av den här storleken brukar kosta betydligt mer än Jogger. Den kostar 154.900 kronor i grundutförande. För 20 lax extra får du rejält med utrustning.

Märks det att de snålat?
– Naturligtvis, det är äkta rumänsk hårdplast i instrumentbrädan. Men jag får säga att Dacia gör vettiga prioriteringar, jag saknar i stort sett bara avståndsradar och automatisk växellåda.
Va, ingen automatlåda? Hur tänkte de då?
– Eftersom lågt pris är Dacias signum börjar de med de snikversionen först, till skillnad mot andra tillverkare. 2023 kommer Dacia med en hybridversion (a la Toyota Prius) och den får automatlåda av något slag.

Det sitter en enlitersmotor i bilen, orkar den med tyngden?
–Dacia Jogger är inte så tung som den ser ut. Vikten är bara 1,2 ton. Dacia har jobbat hårt för att hålla nere vikten och på så sätt kunna klara sig med en liten, lätt och snål motor. Turbon ger bra bottendrag, så bilen kommer iväg tillräckligt snabbt.
En mer omfattande provköringsartikel kommer i nummer 5/2022 av auto motor & sport och här på mestmotor.se för dig som har Premium.