Det var en av paddockens mest omtalade övergångar när Adrian Newey lämnade Red Bull förra våren. Nu är han en del av Aston Martin och i Monaco gör han sin första helg på plats med teamet.
Enligt stallchefen Andy Cowell är det ett avgörande steg i att koppla ihop fabriken i Silverstone med det operativa raceteamet.
– Adrian är här för att se hur vi arbetar under en racehelg. Hur vi optimerar bilen, tar strategiska beslut och hanterar helheten. Det hjälper oss att identifiera vad vi måste förbättra för att bli ett starkare team, säger Cowell till media på plats i Monaco, inklusive auto motor & sport.
Mer än bara aerodynamik

Newey har titeln Managing Technical Partner och hans uppdrag är dubbelt: att förbättra teamets tekniska struktur på bred front, och samtidigt leda utvecklingen av bilen för 2026. Men enligt Cowell handlar det inte bara om att rita vackra linjer.
– Han är inte bara en aerodynamiker. Han är ett arkitekturgeni som ser hela bilen: aerodynamik, körbarhet, setup-arbete, allt. Det gör honom unik i vår sport, säger Cowell.
Sedan mars har Newey jobbat på plats i Aston Martins nya anläggning i Silverstone, där han har gått igenom hela kedjan från ritbord till vindtunnel och ställt frågor som få vågar ställa.
– Han har analyserat hur vi jobbar med CFD [Computational Fluid Dynamics], hur våra designloopar fungerar och hur lång tid varje steg tar. Han utvärderar både precisionen och hastigheten i hela processen, säger Cowell.
För att anpassa sig till Neweys arbetsstil har Aston Martin till och med återinfört ett klassiskt ritbord på teknikavdelningen trots att all modern design annars sker digitalt.
Läs även: F1 Magasinet 2025: Adrian Newey – kampen om Superhjärnan
På plats med ett tydligt syfte
Monaco är första gången Newey följer ett F1-lopp från depån med sitt nya team. Han har ett eget skrivbord i ingenjörsrummet och en plats på pitwallen, där han följer både strategimöten och arbetet på banan i realtid.
– Det är viktigt att han ser med egna ögon hur bilen presterar, hur feedbacken från banan går tillbaka till fabriken och vad som behöver förbättras. Det handlar inte bara om att observera, utan om att vara en del av processen, säger Cowell.
Att Newey är närvarande vid banan är också en del av hans filosofi. Han har alltid betonat vikten av att förstå helheten, både på fabriken och på tävlingshelgerna och att kunna se konkurrenternas lösningar med egna ögon.
– Hans erfarenhet, insikt och kreativitet kommer hjälpa alla i teamet. Vi behöver inte bara konstruera en snabb bil, vi måste maximera den varje helg. Då krävs förståelse för hela maskineriet: från fabrik till sista varvet, säger Cowell.
Små samtal med stor påverkan

Officiellt är Newey inte involverad i årets bilutveckling, men hans intryck har redan påverkat teamets tänk. Enligt Cowell förs viktiga diskussioner även vid lunchbordet.
– Det är inte bara samtal om vad han åt i helgen. Det handlar om bilens beteende, vad vi saknar, och hur vi tänker annorlunda. Det har redan hjälpt oss i hur vi tänker kring våra verktyg, säger han.
Aston Martins senaste uppdatering i Imola ansågs internt som ett steg framåt, även om resultatet inte riktigt slog igenom i racet. Men korrelationen mellan simulering och verklighet har förbättrats kraftigt.
– I fjol var den noll. Nu är vi mycket närmare ett. Och Adrian är en viktig del i att vi ska nå hela vägen, säger Cowell.
Bygga en vinnarmaskin
Med det nya tekniska reglementet 2026 runt hörnet är Aston Martin ett av flera team som hoppas på ett stort kliv framåt. Men för Cowell är det inte bara reglementet som är avgörande, utan strukturen.
– Jag vill att vår ingenjörsmaskin i Silverstone bygger en riktigt bra bil. Vi ska maximera den på banan, ta varje poäng vi kan, skicka tillbaka feedback och sen köra nästa loop. Det är så man bygger ett mästerskapsteam, säger han.
Och Adrian Newey? Han har precis bara börjat sina första varv med Aston Martin.