Med en ny automatisk differentialbroms ska Alfa Romeo tygla kraften från riktigt starka motorer så att framhjulsdrivna modeller blir säkrare och roligare att köra, med bättre grepp. Som fyrhjulsdrift, fast lättare och billigare.
![]() |
|
Alfa-coupén GT med nya Q2-diffen finns först enbart med 150-hästarsdieseln. Den klarar 0 100 km på 9,6 sekunder.
|
Starka framhjulsdrivna bilar har ofta svårt att få ner kraften i marken, särskilt vid start och kurvtagning. Och på halt underlag kan minsta hjulspinn ge understyrning som äventyrar säkerheten.
![]() |
|
Q2-versionen av Alfa GT har röda mätartavlor, läderklädsel med röda sömmar och hålade aluminiumpedaler. KLICKA FÖR STÖRRE.
|
De här problemen har nu Alfa Romeos tekniker angripit med en ny typ av automatisk diffbroms för drivhjulen som kallas Q2.
Det handlar om en mekanisk antispinndifferential av Torsen-typ. Den fördelar kraften mellan framhjulen kontinuerligt i förhållande till markfriktionen och gaspådraget. I kombination med framvagnens dubbla A-armar ger Q2-systemet stora möjligheter att fintrimma väggreppet utöver det vanliga, enligt Alfas pressmeddelande.
Resultatet som föraren märker är markant bättre grepp och stabilitet vid gasuppsläpp, liksom dämpad understyrning vid acceleration och mindre grad av ingrepp från de elektroniska hjälpsystemen.
![]() |
|
Alfa 147 Q2 har 1,9-litersdieseln på 150 hästkrafter som räcker för att klara 0 – 100 km/h på 8,8 sekunder.
|
Q2 finns till en början bara till modellerna GT och 147 med turbodieseln JTDM på 150 hästkrafter och 305 Nm, men tanken är att tekniken ska införas även på andra modeller i programmet.
Utöver ett Q2-emblem på bakluckan känns det speciella utförandet igen på mattlackad grill, egna lättmetallfälgar (17 tum för 147 och 18 tum för GT), kromade avgasändrör och något lägre markfrigång. Sexväxlad manuell växellåda är standard.
Invändigt har Q2-versionerna röda instrumenttavlor med vit belysning, läderklädsel med röda sömmar på ratten och damaskerna vid växelspak och handbroms. Pedalerna av aluminium är hålade och som standard ingår farthållare, sex krockkuddar och ett ljudsystem från Bose.
Inga priser har hittills lämnats ut.
Alfa Romeo har gjort ett par instruktionsfilmer som visar hur systemet med Q2 fungerar i praktiken och i teorin. Filmerna finns upplagda på YouTube och är indelade i fem delar. Ni når dem genom att klicka på länkarna nedanför faktarutan.


