Hoppa till innehåll

Farliga alkomätare lurar bilförare – visar 0,0 trots rattfylla

MHF:s stora test avslöjar att åtta av tretton alkomätare visar fel – vissa visar noll trots rattfyllerigräns.

Ett stort test av alkomätare avslöjar att flera populära modeller ger felaktiga värden – i vissa fall visar de 0,0 promille trots att användaren ligger precis på gränsen för rattfylleri. Trafiksäkerhetsorganisationen MHF varnar nu för livsfarliga felmätningar.

Testet, som genomförts av ackrediterade MHF Test Lab i samarbete med Testfakta, omfattade 13 alkomätare som säljs till svenska konsumenter via butik och nätbutik. Resultatet är tydligt: åtta av dem blev underkända – flera visade grönt ljus trots att testpersonen hade 0,20 promille, alltså precis vid gränsen för rattfylleri enligt svensk lag.

– Det är fullständigt oacceptabelt. Dessa produkter vilseleder konsumenter och utgör en allvarlig trafiksäkerhetsrisk, säger Tomas Jonsson, vd på MHF Test Lab.

Sämst i test – vissa visade alltid 0,0

Bland de mätare som underkändes återfinns modeller från bland andra Inova Alcotest, Sencor och Leconsa. Samtliga gav vid upprepade tillfällen resultatet 0,0 promille trots att testpersonen faktiskt var rattfull enligt lagens gräns.

Även i motsatt riktning förekom allvarliga fel. En mätare med namnet Breath överskattade alkoholhalten kraftigt och visade upp till tre gånger högre promillevärde än det verkliga.

Samling av olika alkomätare som ingick i MHF:s test 2025.
Totalt 13 alkomätare testades – flera gav grovt felaktiga värden. Foto: MHF

Här är mätarna du kan lita på

Fyra mätare fick högsta betyg i testet och levererade stabila, exakta resultat även vid gränsvärdet:

  • Dräger 4000
  • AlcoTrx FCA 40
  • Dignita AM-7000
  • Isober Pro

Alla dessa bygger på bränslecellsteknik och visade mycket god precision. Även AlcoSense Pro fick godkänt, men dras med en inbyggd säkerhetsmarginal på 10 procent, vilket kan påverka tolkningen i yrkesmässiga sammanhang.

Tekniken avgör – välj bränslecell

De bästa mätarna använder bränsleceller, en teknik som även finns i polisens mätutrustning. Den är mer tillförlitlig än billigare mätare med halvledarceller, som är känsliga för bland annat cigarettrök och föroreningar.

MHF:s rekommendation är tydlig: välj alltid en mätare med bränslecell och CE-märkning enligt standard SS-EN 16280 (privat bruk) eller SS-EN 15964 (professionellt bruk). Undvik mätare som bara visar resultat i procent och saknar tydlig information om kalibrering.

”Spelar rysk roulett med liv”

– Att vissa mätare visar grönt ljus vid grovt rattfylleri är fruktansvärt. Vi ser återkommande exempel på hur butiker och näthandlare marknadsför undermåliga mätare som ”bäst i test” trots att de inte klarar enkla säkerhetskrav. Det är att spela rysk roulett med människors liv, säger Tomas Jonsson.

MHF betonar också att ingen alkomätare är en ursäkt för att köra dagen efter en blöt fest.

– Även om du blåser noll kan din reaktionsförmåga vara nedsatt. Låt bilen stå dagen efter, säger Jonsson.

Fakta: Så gjordes testet

Testet genomfördes våren 2025 av MHF Test Lab – ett av världens få laboratorier ackrediterade för test av alkoholmätare – i samarbete med MHF och Testfakta. Bedömningen omfattade mätprecision, repeterbarhet, användarvänlighet och teknisk konstruktion.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: MHF

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.