Hoppa till innehåll

Allt bättre pisksnärtskydd i bilarna

Folksam har genomfört ett nytt test av pisksnärtskydd, whiplash, med 78 bilar. Resultatet visar att biltillverkarna förbättrat sig rejält, 51 procent av de testade modellerna fick högsta betyg. Volvo Personvagnar var tidiga med att utveckla ett system, ”Whips”, som halverar risken för långvariga besvär om man blir påkörd bakifrån. Även Saab har varit duktiga på […]

Folksam har genomfört ett nytt test av pisksnärtskydd, whiplash, med 78 bilar. Resultatet visar att biltillverkarna förbättrat sig rejält, 51 procent av de testade modellerna fick högsta betyg.

Allt bättre pisksnärtskydd i bilarna

Volvo Personvagnar var tidiga med att utveckla ett system, ”Whips”, som halverar risken för långvariga besvär om man blir påkörd bakifrån. Även Saab har varit duktiga på att undvika onödiga pisksnärtskador. KLICKA FÖR STÖRRE

När en testnorm inom säkerhetsområdet etableras brukar det inte ta speciellt många år förrän det syns en markant förbättring. Så är det även med skyddssystem för att undvika pisksnärtskador, eller whiplash som vi brukar säga på "svengelska".

Folksam har tillsammans med IIWPG, International Insurance Whiplash Prevention Group, samlat ihop ett nytt gäng med bilmodeller och testat stolarna. Huvudstödets geometri undersöks och sedan körs stolen på en släde med hastigheten 16 km/h. Krafterna som nacken i krockdockan utsätts för mäts och det bildar tillsammans med geometrin ett fyrskaligt betyg: bra, acceptabelt, bristfälligt eller dåligt.

När Folksam testade skyddet för pisksnärtskador första gången 2005 var det bara 16 procent av bilmodellerna som uppfyllde Folksams krav, det vill säga högsta betyg. Den siffran ökade till 35 procent 2008 och i år är man uppe i 51 procent. Av de 78 testade bilarna var det 20 procent som fick betyget acceptabelt, 20 procent fick betyget bristfälligt och 9 procent var dåliga. Sammanlagt har 237 bilmodeller testats.

I toppen återfinns biltillverkare som Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo, där skyddet mot pisksnärtskador i samtliga modeller får bästa resultat. Sämre gick det för Citroën, Daihatsu, Ford, Landrover, Opel och Suzuki där flera modeller per märke får underkänt testresultat.

"Men även om allt fler bilar i testerna får allt bättre resultat, så ser vi fortfarande brister i verkligheten," säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam. "De skyddar till exempel inte kvinnor lika bra som män, vilket Folksam visade hösten 2009. Vi behöver fortsätta att jämföra resultat från krocktester med studier från verkliga olyckor för att klargöra hur väl testerna speglar verkligheten. Stämmer inte resultaten måste utvärderingen av testerna omvärderas," säger Anders Kullgren.

Hela Folksams lista med alla testade bilmodeller går att nå genom att klicka på den här länken.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.