Zoox har hållit på i det tysta i många år nu med att ta fram en självkörande bil. 2013 visade man upp en konceptbil på Los Angeles Auto Show. Sedan vart det tyst länge. Recharge skrev senast 2017 om att det redan då högt värderade företaget plockade ingenjörer från Apple.
I somras blev man uppköpt av techjättem Amazon och nu visar man till slut upp den färdiga produkten: En elektrisk taxi med plats för fyra passagerare som helt saknar ratt.

Formen är lådlik. Den endast 3,63 meter långa och 1,93 meter höga lillen saknar helt överhäng och dedikerar nästan hela sitt innerutrymme till passagerarna, nästan – i golvet gömmer sig ett batteripaket på minst sagt ordentliga 133 kWh.
Zoox kallar sin skapelse för ”ett fullt funktionellt, elektriskt, autonomt fordon designat för täta, urbana miljöer”. Toppfarten är begränsad till 121 km/h (75 mph) vilket duger mer än väl för stadstrafik.
Räckvidden anges inte på ett sätt vi är vana vid, det vill säga i kilometer eller engelska mil. Istället uppger Zoox att deras taxibil ska kunna köra runt i upp till 16 timmar i sträck på en laddning.


Robottaxin har fyrhjulsstyrning och kan köras lika fort fram som bakåt. Som synes i pressfotona har den sensorer i form av kameror, radar och ljusradar (lidar) monterade i varje hörn. Eftersom dessa kan se i 270 grader ska det inte finnas några döda vinklar och taxin har hela tiden koll på alla objekt i sin omgivning inom 150 meters radie – inkluderande fotgängare, cyklister och andra fordon.
Enligt Jesse Levinson, teknikchef och medgrundare på Zoox, är säkerhet ”grunden till allt [Zoox] gör”.
– Att bygga ett fordon från grunden har gett oss möjlighet att tänka om passagerarsäkerheten och skifta från reaktiva till proaktiva ätgärder.
Dessa ska bland annat inkludera en egen design av krockkudde som skyddar passagerarna oavsett vilket håll taxin färdas i, en ”unik sensorarkitektur” samt en egen modell för AI-inlärning (s.k. AI stack) som ska ”upptäcka och minimera potentiella risker”.
Robottaxin ska ha klarat krocktest i USA och Zoox planerar nu att lansera en app-baserad taxitjänst i stil med Uber (fast utan mänskliga förare) i städer som San Francisco och Las Vegas, uppger vd Aicha Evans till Bloomberg.
När detta ska ske är dock oklart, men företaget ska ha bekräftat till Bloomberg att det i alla fall inte blir 2021.



