Amazons startup-bolag Zoox är inte ensamma om tanken på taxibilar där en stor del av intäkterna ska täcka förarlöner. Svenska Nevs jobbar på ett liknande koncept och GM kallar sitt projekt för Cruise.
– Vi kan utmana med Uber och redan i ett tidigt skede vara konkurrenskraftiga när det gäller driftskostnaden, säger Zooxs medgrundare och tekniska chef Jesse Levinson till Reuters.
Zoox kallar sin prototyp för VH6. Den har fyra sittplatser och ska tillverkas i Fremont, Kalifornien. Det kan jämföras med konkurrenten Nevs i Trollhättan som har hela 9 sittplatser.

Persontransport är inte den enda tilltänkta intäktskällan för Zoox-bilarna. Även transport av paket ses som ett framtida användningsområde. Det är kanske därför VH6 ser ut som brödrost på hjul.
Företag som vill testköra bilar utan ratt och pedaler i USA måste normalt sätt ansöka om ett undantag hos U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Zoox har tagit sig förbi detta hinder genom att uppfylla ännu högre ställda krav.
– Vi har verkligen investerat extra tid och resurser för att bygga ett fordon som inte kräver undantag och därigenom kunna testköra hur många fordon vi vill, uppger Jesse Levinson.

– Säkerhet är grunden för allt vi gör på Zoox. Att vi lyckats med självcertifieringen är en milstolpe inom den autonoma fordonsindustrin, säger företagets säkerhetschef Mark Rosekind.