Visste ni att Honda balanserar Type R- motorernas vevaxlar individuellt efter motorn? Jo, därför var det tre månaders leveranstid på en ny till vår supertrimmade K20-motor som rasade vid förra tävlingen på tävlingen. En vecka före race köpte därför Erik König en ny, bättre begagnad snurra (K24) och smällde i tävlingsbilen.
Tillsammans med vårt nya släp från Westbay Trailers, ny motorolja från Midland Oil och ett Exqbe övervakningssystem som loggar data via sensorer fick vi ett smärtfritt race (nåja). Vackert väder och många förarbataljer gjorde att vi fick byta däck från våra fenomenala Yokohama A048 till några reservdäck när det var tre timmar kvar. Tyvärr lyckades vi dra på oss två svartflagg under racets gång vilket till slut kostade oss klassegern. 47 sekunder till guld. Nästa race är den fjärde oktober på Kinnekulle Ring, då ska vi vinna!

Canard Racing #1
Fint väder och en bra förarbesättning, vad kan gå fel? Vid första förarbytet så låg vi etta i klassen och trea totalt! Perfekt. Men strax innan det andra förarbytet börjar bilen ryka oroväckande. Det visar sig att infästningen i chassit har släppt så att bärarmen satt löst. Men det visar sig vara svårt att laga så vi får kasta in handuken. Vi ser fram emot nya tag på Kinnekulle.

SpekkEd Racing
Dagen började med en mindre hjärtattack när ett av hjulen lossnade under transpondertestet, men det gick att fixa och vi tog oss till start med 30 sekunder till godo. När starten väl hade gått så började det bra och vi tog ett par placeringar men gjorde ett extra stopp för att försäkra oss om att inte få problem med hjulen ingen. När det var avklarat var det bara att återuppta jakten på placeringar. Några timmar in i loppet så hade vi klättrat tillräckligt mycket för att vara med i fighten om förstaplatsen i klassen och ta ledningen. Bilen rullade utan problem och efter vårt sista byte så var vi fortfarande i ledningen med tvåan ams på samma varv. Bilen höll hela vägen till målflagg och vi lyckades ta vår första vinst i SLC.

Kebab Racing
Vi tog starten från depån, för att se att vår nybyggda motor snurrade åt rätt håll. En första stint på 35 minuter fungerade felfritt men vid förarbytet upptäckte vi oljeläckage. Det var oljereturen från turbon som läckte vid tråget. Det tog drygt en timme i depån. I den andra stinten sköt motortemperaturen i höjden och det verkade som att en sensor glappade. En nippel under vattenpumpen satt löst och vattnet rann rakt ut. 30 varv senare, med lite kopplingstrubbel, upptäckte vi oljesöl i hela motorutrymmet. Det var en stötdämpare som hade gett upp. Då gav vi upp och packade ihop.

Resultat, deltävling fyra, 22/8, Gelleråsen
| Position | Team | Antal varv |
| 1. | Team A Sweden | 327 |
| 2. | Lestrup Racing | 326 |
| 3. | SpekkEd Racing | 313 |
| 4. | Koenig Motorsport | 312 |
| 5. | Morin Racing | 307 |
| 6. | Jonsson Bil | 292 |
| 7. | Flatout Racing | 283 |
| 8. | Canard Racing #2 | 266 |
| 9. | Osmens 2 | 264 |
| 10. | Pali Pali | 263 |
| 11. | SSRS | 211 |
| 12. | Osmens Racing | 120 |
| 13. | Gasoline Magazine | 117 |
| 14. | Kressner Motorsport | 107 |
| 15. | Butterfly Racing | 104 |
| 16. | Canard Racing #1 | 69 |
| 17. | Kebab Racing | 67 |
| 18. | Need More Speed | 10 |
| 19. | 4Tech & Ramcon Racing | 2 |
Här nedan Jagar SpekkEd Racing Jens Trulsson i ams-Hondan. Det är bra mos i vår motor!