Hoppa till innehåll

Ännu en biljätte ger efter – satsar på avgasbilar igen

En av Europas största biltillverkare tar efter Volvo och skrotar sitt elbilsmål. Samtidigt försöker Mercedes skjuta på EU:s förbud av avgasbilar.

Elektrifieringen går långsammare än branschen tidigare förväntat. En stor bidragande orsak är att priserna på batterier inte fallit lika snabbt som beräknat.

Detta har fått Volvo Cars att skjuta fram sitt löfte om att sluta tillverka bilar med förbränningsmotorer. Det har också gjort att Mercedes vd Ola Källenius skrivit till EU-kommissionen för få dem att skjuta på förbudet att sälja nytillverkade avgasbilar 2035.

”Världen har förändrats drastiskt sedan de nuvarande reglerna bestämdes och EU:s strategi för bilindustrin måste förändras med den. Att möta de strikta koldioxidmålen för personbilar och transportbilar i dagens värld är helt enkelt inte längre genomförbart”, skriver han i brevet.

River upp elbilsplaner

Nu reviderar även Opel sina produktplaner. De har tidigare lovat att bara sälja elbilar i Europa från och med 2028.

”Vi ser över våra planer och anpassar dem för de nya förhållandena. Alla i industrin vet att elektrifieringen inte går framåt med samma takt på alla marknader”, uppger bolaget i ett uttalande till Elektroauto-News.

”Vi granskar för närvarande våra planer och anpassar dem till de nya förutsättningarna. Vi är tydligt fokuserade på målen för att minska koldioxidutsläppen från vårt företag och vårt fordonssortiment, detta behöver inte begränsa oss till 2028 om efterfrågan kräver något annat” skriver Opel vidare.

Läs även: Galet elmonster: 800 hästar i Opel Corsa GSE Vision GT

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Opel

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.