Hoppa till innehåll

ARN: Dyrt att missa servicen med privatleasing

Tre fall om missad service har avgjorts av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Det ena fallet handlar om en kvinna som inte kunde lämna in sin leasade bil i tid till service eftersom den var krockskadad och stod på verkstad. Bilen servades 100 mil för sent.

När hon lämnade tillbaka bilen ville banken som finansierat leasingen ha ersättning för att bilen tappar i andrahandsvärde på grund av den försenade servicen.

ARN gick på bankens linje och bestämde att kvinnan ska ersätta värdetappet med 4 500 kronor, rapporterar Vi Bilägare.

Krävdes på 100 000 kr för utebliven service

ViB berättar också om en man som krävdes på 100 000 kronor efter att ha missat ett servicetillfälle med sin leasade Ford.

Den auktoriserade bilhandlaren ville dock inte specificera för tidningen hur summan hamnade på 100 000 kronor. ARN tyckte också att det var för mycket sänkte beloppet med 85 000 kronor till 15 000 kronor.

Fick ersättning för reparation

Det tredje fallet handlar om en person som köpt en bil som inte varit servad enligt plan.

Saken uppdagades när bilen lämnades in på verkstad efter att motorlampan börjat lysa. Försäkringsbolaget vägrade stå för reparationskostnaden eftersom serviceplanen inte följts.

Det framgick inte vid köpet att bilen inte servats på rätt sätt och därför krävde köparen ersättning för reparationen. ARN ger köparen rätt och skriver att bilen är servad enligt plan om inget annat framgår.


Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.