Hoppa till innehåll

Artikel, skriven 2004-04-19 13:35:00

Det regnar lätt på vissa delar på Nuûrburgring i dag, där testlaget jobbar hårt. John Argelander är där för första gången i sitt liv ”Helt sjukt och…”Ryktet säger att före detta chefredaktören på Automobil ska starta ny tidning. Dessutom berättar jag lite om vår testutrustning, eftersom Tomas Karlsson på Autoliv gärna vill veta vad vi […]

Det regnar lätt på vissa delar på Nuûrburgring i dag, där testlaget jobbar hårt. John Argelander är där för första gången i sitt liv ”Helt sjukt och…”
Ryktet säger att före detta chefredaktören på Automobil ska starta ny tidning. Dessutom berättar jag lite om vår testutrustning, eftersom Tomas Karlsson på Autoliv gärna vill veta vad vi har för testutrustning.

Testmetoder och ny tidning!


Till Ringen. När jag når John på mobilen 15.45 smattrar däckbytesmaskinerna i
depån. Både rallybilarna, Subban och Evon måste ha nya bromsbelägg!
”Banan är helt sjuk, världens bästa ställe! Rallybilarna är perfekta för ett första besök eftersom de är lättkörda och lagom snabba.”
Så långt Johns rapport. Testlaget åker sedan mot Sverige under onsdagen.
Thord Sköldekrans ska starta ny biltidning, kallad GTO. Mer vet jag inte, kanske är denna info gammal, men när jag var i tyskland förra veckan hörde jag inte mycket om den svenska biltidningsmarknaden.
Så till vår testutrustning: Vi använder en VBOX Racelogic, som jobbar via satelliter. Den klarar att mäte g-krafter i alla ledder och km/h kontinuerligt. Den ritar dessutom ut exakt hur bilarna kört.
Våra tyska kollegor har en 2D Data recorder – samma typ som vi har – och vi använder ofta deras testsiffror eftersom de har en stab på sex man som inte gör annat än mäter bilar – drygt 600 åer år!
Vi du också veta något om oss eller om hur vi jobbar. Skriv ett mejl.


Till sist: är det något du undrar över om vårt jobb här på redaktionen eller något skvaller du skulle vilja höra. Skriv en rad!

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.