Aston Martin har släppt sina resultat för årets tre första kvartal och det är inga muntra siffror. Intäkterna faller och förlusterna växer.
Samtidigt är Sverige en viktig marknad för lyxbilar i Norden. Intresset finns här, men när kunder håller hårdare i plånboken blir även ikoniska varumärken sårbara.
VD Adrian Hallmark har suttit drygt ett år på posten. När han tillträdde var målet tydligt: Aston Martin skulle äntligen bli lönsamt. Nu står han i stället inför ännu en tuff räddningsaktion.
Läs också: Aston Martin får kapitalinjektion – säljer andel av F1-stallet
Försäljningen dalar – särskilt för DBX
Aston Martin lyfter själva fram svagare leveranser i Q3 2025. Bilen som borde vara kassako, SUV:en DBX, tappar mest fart. Den sålde nästan 3 000 exemplar globalt 2023. I år ser det ut att bli hälften.
Samtidigt skyller ledningen på svag efterfrågan i Kina och tullar i USA. Men enligt resultatrapporten har största tappet skett på hemmamarknaden Storbritannien.
Det visar på ett större problem: även med nya modeller har försäljningen inte tagit fart.
Läs också: PROV: Supersnabba suven Aston Martin DBX707
Valhalla ska vända trenden
Aston Martin hoppas mycket på sina senaste lanseringar.
Valhalla, en plug-inhybrid med över 1 000 hästkrafter, har nu börjat levereras. Målet är att få ut runt 150 bilar före årsskiftet.

Men tålamodet prövas även där. Orderboken är bara lite över halvfull – trots att modellen visades redan 2019. Och certifieringen i USA väntar fortfarande på klartecken från myndigheter.
Om den blir ännu mer försenad riskerar ännu en viktig intäktskälla glida mellan fingrarna.
Kostnadsbroms och löften om lönsamhet
Aston Martin har nu dragit ned investeringarna i utveckling till cirka 350 miljoner pund detta år. Fler besparingar väntar.
Bolaget lovar dock att 2026 ska bli året när vinsterna äntligen kommer. Det löftet har givits tidigare. Men med ett modellprogram som äntligen är nytt över hela linjen finns åtminstone chansen.
Läs också: Aston Martins mest extrema – nu till salu i Sverige