Aston Martin meddelar i en bolagsrapport den 6 oktober att företaget väntar sig en förlust på omkring 110 miljoner pund (motsvarande cirka 1,5 miljarder kronor) för räkenskapsåret 2025, baserat på rörelseresultat före räntor och skatter, enligt Autocar.
Bolaget belyser att försenade leveranser av superbilen Valhalla samt svag efterfrågan i Kina och höjda amerikanska tullar är huvudorsaker.
Tidigare i år hade Aston Martin signalerat att man siktade på att gå jämt upp 2025, efter många år med förluster.
Men nu tvingas bolaget revidera prognosen nedåt.

Läs också: På utflykt med Aston Martin DB 12 Volante och Ferrari Roma Spider
Förseningar i leveranser
Bolaget planerar att leverera 150 enheter av den planerade upplagan på 999 Valhalla till återförsäljare under fjärde kvartalet 2025. Det ligger klart under tidigare förväntningar och visar att lanseringen inte fullt ut går enligt plan.
Aston Martin anger inte exakt vilka tekniska eller logistiska problem som ligger bakom förseningen, men noterar att många biltillverkare i dag har svårt att hålla sina lanseringsscheman i en tid då mjukvaran blivit en avgörande del av bilens konstruktion.
Superbilen Valhalla är central för bolagets hopp om att vända resultatraden – om leveranserna kan ske stabilt, och efterfrågan svarar upp, räknar Aston Martin med att resultatet åter förbättras 2026.
Läs också: Aston Martins nya bil är en superhybrid med valbar framhjulsdrift

Nyckelfaktorer
Aston Martin räknar med att helårsförsäljningen till återförsäljare blir 5 – 10 procent lägre än 2024 års volym på 6 030 bilar, medan man tidigare räknat med en uppgång på omkring 5 procent.
I rapporten pekar bolaget även på följande risker och utmaningar:
- Amerikanska tullar och osäkerhet kring tillämpning av kvoter för brittiska bilar till USA.
- Minskad efterfrågan i Kina, där en skattereform för lyxbilar sänkt tröskeln för beskattning.
- Leverantörsrisker och störningar i UK, exempelvis påverkan från en cyberattack mot Jaguar Land Rover, som kan smitta över i leverantörskedjor.
Bolaget meddelar att man genast kommer utvärdera kostnader och investeringar framöver, vilket kan leda till fler nedskärningar eller att planerade modeller skjuts upp eller ställs in. Tidigare i år meddelades redan 170 befattningar att försvinna.
I februari 2025 reviderade den nye VD:n Adrian Hallmark tidigare löften om tidig elbilssatsning – Aston Martins första elbil skjuts nu till slutet av decenniet, istället för 2026 som aviserats tidigare.
Läs också: PROV: Aston Martin DB12 – tysk V8-puls

Framtidsutsikter
Aston Martin väntar sig en ”markant förbättring” 2026, i takt med att produktionen av Valhalla skalar upp och nya varianter – som Vantage S, DBX S och Vanquish Volante – når marknaden.
Men för att nå dit krävs flera viktiga framgångar: att Valhalla-leveranserna faktiskt materialiseras, att efterfrågan återhämtar sig och att bolaget lyckas trimma kostnader och kapitalutgifter.
Om inte, riskerar Aston Martin att hamna i en förlängd svacka.