Aston Martin har haft det kämpigt både på börsen och på F1-banan. Aktien har tappat rejält sedan september då den låg runt 160 pund – nu är den nere under 80. En halvering på bara ett halvår.
För att försöka vända på det gör ordföranden Lawrence Stroll – som de flesta Formel 1-fans känner igen – ett nytt försök att stärka finanserna, enligt Reuters.
Anledningen till tappet sägs vara problem i leveranskedjan, förseningar i leveranserna och dämpad efterfrågan i Kina. Det har lett till att Stroll tagit in kapital hela sex gånger sedan han tog över som ordförande 2020 – samtidigt som personalstyrkan har krympt med fem procent.
Ny Honda-motor och nya förhoppningar
Framgången i Formel 1 har uteblivit sedan man började köra under Aston Martin-varumärket med Mercedes-motorer säsongen 2021. Nu hoppas man kunna vända trenden nästa år när teamet får full fabrikssupport från Honda, med motorenheter designade enkom för deras chassin.
Stallet och motorleverantören kan då jobba tillsammans för att ta fram den bästa lösningen för chassi och motor, utan att behöva kompromissa.
Samtidigt har man värvat stjärndesignern Adrian Newey, hjärnan bakom flera av Formel 1-historiens mest framgångsrika bilar. Man kan inte direkt säga att Stroll snålar – satsningen gäller både F1-stallet och själva bilmärket.
Läs också: Newey redo för nystart – datumet hos Aston Martin avslöjat
Ägarandel ökar
Den nya affären innebär att hans ägarandel ökar till cirka 33 procent, från tidigare 27,7. Aston Martin meddelar också att Yew Tree Consortium (Strolls konsortium) visat intresse för att öka den ytterligare – upp till 35 procent.
För att få till det behöver Yew Tree begära undantag från den brittiska regeln som säger att den som passerar 30 procents ägande i ett börsnoterat bolag måste lägga ett bud på att köpa ut övriga aktieägare.
Aston Martin tillägger att en del av finansieringen kommer från försäljningen av en andel i Aston Martin Aramco Formula One Team. Den affären väntas ge ett premium jämfört med det nuvarande bokförda värdet på cirka 984 miljoner kronor (74 miljoner pund).
Samtidigt justerar biltillverkaren sina prognoser: i stället för tillväxt i ”medelhöga ensiffriga procenttal” räknar man nu med modest tillväxt i levererade bilar – främst till följd av de tullar som väntas från Trump-administrationen i USA.
Frågan är bara om Strolls mångmiljardsatsning räcker för att få både biltillverkningen och Formel 1-stallet på rätt köl.