Det är inte omöjligt att de två redan mötts på Nürburgring, Aston Martin Rapide och Porsche Panamera. Stora, lyxiga och vrålsnabba GT-vagnar med plats för fyra. Här är färska bildbevis som visar alla detaljer på Rapide. Men vänta nu, vad är det för konstigt tak?
Föraren ser ut att ta i rejält men ändå är krängningen minimal på Rapide. Kränghämmare i samma tjocklek som järnvägsräls – eller något nytt system? KLICKA FÖR STÖRRE
Ingen har väl undgått att notera hur både Porsche och Aston Martin räknat ner månaderna, från varsitt håll. Det ser ut som om Porsche med knapp marginal hinner ut först på marknaden i sommar med sin Panamera men färska bilder från Nürburgring visar att Aston inte kan vara långt efter med Rapide.
De illustrationer som Aston Martin lämnat in till patentverket för att mönsterskydda designen var tydliga, men nu kan vi alltså se den riktiga bilen på stora foton. Den här gången dessutom lackad i en ljus kulör, som visar bilen med all önskvärd tydlighet. Tack vare den ljusa lacken kan vi nu tydligt se att Aston, eventuellt som tillval, ska erbjuda ett heltäckande glastak. Ytan ser lite för blank ut för att kunna vara kolfiber, även om det vore trevligt att banta vikt så högt på en bil.
Aston Martin har lyckats dölja hur lång Rapide egentligen är, 30 centimeter länge än en vanlig DB9. KLICKA FÖR STÖRRE
Med en totallängd på exakt fem meter är Rapide 30 cm längre än en DB9, men den är bara 140 kg tyngre. Motorn hos konceptbilen var samma V12:a som i DB9, men trimmad till 480 hästkrafter. Vi utgår från att samma kraftkälla sitter i den serieklara Rapiden (såvida man inte väljer DBS-motorn). V12:an driver bakhjulen via en sexstegad Touchtronic automatlåda från ZF. Noll till hundra ska gå på under fem sekunder och toppfarten ligger runt 290 km/h.
Rapide skiljer sig på ytterligare en väsentlig punkt från de klassiska coupémodellerna: den ska inte byggas i Astons fabrik i Gaydon i Englands traditionella bilbyggartrakter, utan hos legotillverkaren Magna Steyr i Österrike. Det är på samma ställe som suv-versionen av Mini ska produceras från nästa år. Allt givet att Aston inte ändrat på sina planer, lågkonjunkturen märks även hos lyxbilstillverkarna och kanske har man nu utrymme för att bygga även Rapide i Gaydon.
Porsche Panamera är först ut av de nya GT-vagnarna och snart kommer Aston Martin Rapide. Om några år kan vi även vänta oss Audi A7 och Lamborghini Estoque. KLICKA FÖR STÖRRE
Aston Martin räknar med att tillverka mellan 1.000 och 2.000 exemplar per år av Rapide. Det är på grund av det stora intresset betydligt mer än den ursprungliga planen på runt 500 bilar årligen. Prisnivån kan vi bara gissa oss till. En DB9 kostar i England motsvarande 1,3 miljoner kronor, så en prislapp lite närmare två miljoner är nog ett realistiskt antagande.

