Hoppa till innehåll

Återupplivat Bizzarrini visar ny supersportbil

Bizzarrini Giotto är döpt efter det ursprungliga företaget som grundades 1964 av den avhoppade Ferrari-chefsingenjören Giotto Bizzarrini. Varken elektrifiering eller överladdning ska vara på tavlan.

Wiggo Björck

Efter mer än 50 år i graven återupplivades den italienska sportvagnsmakaren Bizzarrini (1964–1969) i november 2020. Bakom tilltaget stod den förmögne kuwaitiern Rezam Mohammad Alroumis London-baserade lyxbilshandlare Pegasus Brands, som tidigare knutit flera Aston Martin-toppar till sig.

Redan året därpå kom resultatet: Pegasus lejde racinghuset tillika Ferrari-förädlarna och restomod-byggarna RML Group (Ray Mallock Limited) i Storbritannien för att nytillverka ett begränsat antal Bizzarrini 5300 GT Corsa. En bil mest känd för sin klasseger vid Le Mans 24-timmars 1965. Vinnarbilen (nummer 3) ska grundaren Giotto Bizzarrini själv ha kört från Frankrike hem till Livorno i Italien direkt efteråt.

Återupplivat Bizzarrini visar ny supersportbil
Bizzarrini Giotto intill det pånyttfödda företagets tidigare påhitt: brittiskt nytillverkade Bizzarrini 5300 GT Revival Corsa 24/65. Intill den bärandes halsduk: den nya supersportbilens idag 96-årige namne, Giotto Bizzarrini.

Den enda riktiga skillnaden från originalbilarna: aluminium- och glasfiberkarossen som pryr deras stålramar var nu istället gjord i ett enormt stycke kolfiber. Likaså var de tröskelmonterade (!) bränsletankarna ersatta med en modernare bränslecell monterade bakom föraren och passageraren.

Ritad av Giorgetto Giugiaro

Allt bra så långt, men förstås slutar det inte där. Det nya Bizzarrini ska på tio år etablera sig bland ”de allra bästa prestandmärkena i världen”. Som led i det förbereder man sig nu på att lansera en helt nytillverkad supersportbil.

Bizzarrini Giotto heter den av utseendet att döma mittmotoriserade sportvagnen. Bakom formerna står ingen mindre än den italienske designlegendaren Giorgetto Giugiaro och hans son Fabrizio.

Återupplivat Bizzarrini visar ny supersportbil
En designsketch visar hur färdiga Bizzarrini Giotto ska se ut.

Trots att vi lever i elektrifieringens tidevarv ska Giotton tvärtom utrustas med en bensindriven V12-motor utan överladdning samt en åttastegad dubbelkopplingslåda.

Chassidynamiken ska den tidigare pensionerade britten Chris Porritt stå för. Han jobbade senast som teknikchef på Rimac och innan dess som vice chefsingenjör på Tesla efter en 16-årig stint som chefsingenjör hos Aston Martin.

Bizzarrini meddelar att man ska inleda prototyptester med Giotto under 2024. Hur långt en marknadslansering sedan dröjer återstår att se.

Återupplivat Bizzarrini visar ny supersportbil

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.