
I djupa gruvor ställs det inte bara höga krav på maskinerna utan också på ventilationen – avgaserna måste ju ut. Men behovet av dyr och avancerad ventilation minskar ordentligt om gruvbolaget istället väljer eldrift.
Atlas Copco har utvecklat den underjordiska lastmaskinen Scooptram ST7 som är eldriven och som dessutom är förberedd för fjärrstyrning och automatisering. Arbetsmiljön blir förstås betydligt bättre med en eldriven maskin än med en dieseldriven.
Scooptram ST7 kan köras i drygt fyra timmar på en laddning och en full laddning tar ungefär två timmar. Men förutom laddningen kan batteriet också bytas ut helt på ungefär tio minuter för att maskinen ska kunna hållas i drift så länge som möjligt.
Batteripaketet på 165 kWh är placerat i bakpartiet och det finns två elmotorer. Eftersom kostnaden för att ventilera långt ned i gruvan är hög och eftersom den mest servicekrävande komponenten – dieselmotorn – tas bort, finns det mycket pengar att spara, enligt Atlas Copco.
”Lastarna används oftast i gruvans ’återvändsgränder’ som är svårast att ventilera. För att förbättra arbetsmiljön och sänka ventilationskostnaderna var det ett självklart beslut för Atlas Copco att lansera en batteridriven lastare som vår första produkt av den här typen”, säger Lars Senf, marknadschef på Atlas Copco Underground Rock Excavation.
”Batterifordon är nästa logiska steg för oss. Det spelar ingen roll om du ser det ur miljöaspekten eller hälso- och säkerhetsaspekten”, säger Erik Svedlund, produktchef för elfordon.