BMW har sitt miljömantra Efficient Dynamics och för att kontra kommer Audi med e-versioner på sina modeller. Senaste tillskottet är A4. Vi har provkört – är den något för dig?
Sänkt chassi ger sänkt luftmotstånd vilket resulterar i sänkt förbrukning och sänkta utsläpp. Med små medel blir A4 en riktig snåljåp.
En tiondels sekund från noll till hundra. Det är priset man får betala för att åka den miljöoptimerade A4 2,0 TDI e jämfört med den ”vanliga” 2,0 TDI. Effektsänkningen från 143 hästar till 136 känner man inte i praktiken, speciellt då vridmomentet på 320 Nm är intakt i e-versionen. Även toppfarten är oförändrad – bra att veta för de som ofta kör över 200 km/h…
Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 25-2009.
I litrar pratar vi om en sänkning av ECE-förbrukningen från 5,1 l/100 km till 4,6 vid blandad körning. CO2-siffran är 119 g/km istället för 134.
Just 119 g/km är en siffra som ljuder likt musik i öronen på miljöbilsfanatiker, men i nuläget finns inga egentliga fördelar på en 119-grammare jämfört med en 121-grammare – förutom att den förstnämnda är snålare och därmed har en lite lägre fordonsskatt.
Men vad är det som gjort att man kunnat bygga en fullstor mellanklassare som klarar sig under 120 gram? Förutom nedtrimmad motor har bilen sänkt sportchassi och speciella, lättrullande 16-tumsdäck med anpassade hjulsidor. Avant-versionen av A4 2,0 TDI e har dock inte däcken eller hjulsidorna, och då hoppar koldioxidsiffran upp till 129 g/km.
Bilens färddator är utökad med en ”miljömeny” där man som förare kan få tips om hur man kan köra snålare, exempelvis genom att stänga sidorutorna, stänga av ac:n eller använda
motorbromsen oftare. Färddatorn innehåller även en grafisk växlingsindikator där en grön boll i displayen visar att man kör på rätt växel. Växer bollen och blir gul kör man på fel växel, och är bollen röd borde man kanske börja åka kollektivt istället…
Dessutom har bilen ett start/stopp-system som (när motorn är varm) fungerar ända ned till -10 grader.
I sedanutförande kostar A4 2,0 TDI e 4.500 kronor mindre än en 143-hästare, och förutom den lite stötigare gången som sportchassit ger finns inga nackdelar med e-modellen. Så varför inte slå till på en 2,0 TDI e, om du vill ha en A4?