Enligt Audi är Grandsphere en mycket konkret teaser av den kommande toppmodellen A8.
– Det är inte långt ifrån vad som kommer att tillverkas i serieproduktion. Det är inte 1:1, men det är mycket nära, säger Audis designchef Marc Lichte brittiska Autocar.

Den långa och låga formen ger lågt luftmotstånd. Tillsammans med ett batteri på 120 kWh uppges räckvidden bli över 70 mil.
Till skillnad mot Volkswagen ID. 7 som också når upp till 70 mil bygger Audi A8 inte på MEB-plattformen utan på den mer avancerade PPE-plattformen med 800-voltsteknik som möjliggör supersnabbladdning med 270 kW.
Audi A8 ska givetvis bli lyxig och teknisk avancerad så att den kan konkurrera med Mercedes EQS och BMW i7.
Hur stark drivlinan blir vet vi ännu inte, men konceptbilen Grandsphere har en systemeffekt på 721 hästkrafter och 960 Nm. Troligen blir A8 Audis kraftfullaste elbil hittills.

Interiört blir Audi A8 mer konventionell än konceptbilen, men har inspirerats av den renodlade designen i Grandsphere.
– Vi vill inte överbelasta dig med information. Med hjälp av digital teknik kan vi ge dig mer, men med färre fysiska knappar, säger Sid Odedra som ansvarar för förargränssnittet hos Audi.
Lanseringen sker nästa år.