Hoppa till innehåll

Audi, BMW och Mercedes satsar på AI i bilfabrikerna

Tyska biltillverkare tar hjälp av artificiell intelligens för att snabba upp produktionen, höja kvaliteten och minska slöseri.

Audi, BMW och Mercedes ökar användningen av AI i sina fabriker – med allt från generativa språkmodeller till humanoida robotar.

Syftet? Att effektivisera produktionen, minska fel och spara både tid och pengar.

Audi har över 100 pågående AI-projekt i sina tyska fabriker. Verktyg som IRIS (för etikettskontroll) och Weld Splatter Detection (för svetskontroll) hjälper redan till att minska behovet av manuella inspektioner.

Enligt Audi sparar IRIS ungefär en minut i produktionstid per bil.

Närbild på motorhuv med etikett och suddig Audi-logga i förgrunden
Audis IRIS-system kontrollerar etiketter under motorhuven för att minska fel och spara tid. Foto: Audi

– Vi upptäcker sprickor automatiskt i pressverket, berättar Andreas Kühne, programansvarig för AI inom produktion och logistik på Audi, i en intervju med Automotive News Europe.

AI används också för att analysera leverantörers anbud, som i projektet Tender Toucan, där svarstider kortats med upp till 30 procent.

Runt 50 personer arbetar med AI i Audis digitala produktionsteam, i nära samarbete med startupbolag och teknikjättar.

BMW skräddarsyr kvalitetskontrollen

BMW använder AI på fabriksgolvet i Regensburg, där 1 400 bilar tillverkas varje dag.

Med hjälp av realtidsdata och ett system utvecklat tillsammans med tyska startupen Datagon AI, får varje bil en individuell kvalitetsinspektion, direkt i inspektörens mobil.

Systemet, kallat GenAI4Q, ska enligt BMW göra kvalitetskontrollerna mer effektiva utan att tumma på noggrannheten.

BMW-anställd använder mobilapp för AI-baserad kvalitetskontroll i bilfabriken
På BMW:s fabrik i Regensburg får varje bil en AI-genererad kvalitetskontroll direkt i mobiltelefonen. Foto: BMW

Mercedes testar humanoida robotar

Mercedes-Benz tar AI-satsningen ett steg längre och testar humanoida robotar i Berlinfabriken.

Robotarna, utvecklade av amerikanska Apptronik, kan hjälpa till att lyfta tunga delar och överlämna komponenter till människor på linan.

Under en demonstration i våras vinkade roboten Apollo till journalister innan den satte ihop en enkel komponent och avslutade med en tumme upp.

Svetsrobotar i arbete med bilkaross på produktionslinje hos Audi
AI-styrda svetsrobotar arbetar med karossbygget i Audis fabrik i Ingolstadt. Foto: Audi

– Det är fortfarande tidigt, men konkurrensen gör att tillverkarna inte vill hamna på efterkälken, säger Pedro Pacheco, forskningschef på Gartner.

Han menar dock att ingen tillverkare öppet vill prata om risken för jobbförlust i samband med ökad automation. AI väntas därför bli ett verktyg för evolution snarare än revolution i fabrikerna.

AI blir del av Europas industriella ryggrad

Audi bygger just nu ut sitt samarbete med det tyska innovationsklustret Innovation Park Artificial Intelligence (IPAI), som ska bli Europas största AI-nätverk.

Ett nytt campus byggs utanför Heilbronn, bara några mil från Audis testfabrik i Böllinger Hof, där framtidens digitala produktionstekniker testas i liten skala.

Samtidigt används AI också inom processoptimering hos andra tillverkare – till exempel Renault, som använder algoritmer för att avgöra exakt när en maskin ska tas ur drift för underhåll.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Audi

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.