Hoppa till innehåll

Audi godkänner HVO – men bara för skidåkare

Många biltillverkare håller just nu på att testa HVO-diesel i sina motorer. Det är efterfrågat av många dieselbilsägare som vill kunna sänka utsläppen av koldioxid utan att byta bil. Nu senast var det Renault som anslöt sig till HVO-skaran, och sedan tidigare går det att tanka HVO100 i exempelvis Peugeot och Citroën. Volkswagen och Volvo […]

Många biltillverkare håller just nu på att testa HVO-diesel i sina motorer. Det är efterfrågat av många dieselbilsägare som vill kunna sänka utsläppen av koldioxid utan att byta bil.

Nu senast var det Renault som anslöt sig till HVO-skaran, och sedan tidigare går det att tanka HVO100 i exempelvis Peugeot och Citroën. Volkswagen och Volvo håller fortfarande på att testa bränslet.

Även Audi är igång med tester av HVO-bränslet, och i väntan på det godkänns HVO-diesel i de Audi A6 Avant som nu levereras till alpina landslaget som en pr-grej. Audi godkänner alltså inte HVO100 officiellt i sina dieselbilar ännu, förutom i de A6 Avant som ska skjutsa landslagsproffsen.

Förmodligen innebär det att bränslet kommer godkännas även i andra Audimodeller, men det är inte klart och officiellt ännu.

När det gäller HVO-diesel generellt sänks alltså utsläppen av koldioxid, men inte av de farliga kväveoxiderna som orsakar allvarliga hälsoproblem. Det finns också kritik mot att HVO-diesel kan innehålla palmolja som orsakar utsläpp på andra platser och skogsskövling.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.