Tredje generationen av storsäljaren Audi Q3 är här, som med laddhybridteknik och namntillägget e-hybrid tar nya kliv. Den elektriska räckvidden, som imponerar, är ändå inte det vi vill belysa först.
Bland nymodigheterna hos Audi Q3 e-hybrid är ett vidareutvecklat chassi. Innan du gäspar och tar en klunk kaffe till törs vi säga att kaffet kan vänta: förhöjd körkomfort tack vare dämparreglering som tillval, samt en inlärningsfunktion för parkeringsmanövrar.

För att ytterligare förhöja körkomforten har bilens akustik förbättrats och likaså aerodynamiken – för en halare väghållning i brist på ett mer vetenskapligt uttryck.
Nu till det du har väntat på: högvoltsbatteriet med en bruttokapacitet på 25,7 kWh ger en WLTP-räckvidd på upp till 117 km. På papperet innebär det rimligtvis en utsläppsfri resa tur och retur Stockholm till Uppsala.

– Vi ser att laddhybrider är ett första steg för många på vägen mot ren eldrift, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige, enlig ett pressmeddelande. Under det första halvåret stod de för hela 26 procent av registreringarna på den svenska bilmarknaden. Med nya Audi Q3 är räckvidden betydligt längre och fungerar för de allra flesta i vardagen, både till arbetet och på fritiden.
På insidan har Q3 hämtat inspiration från sina större modellsyskon med bland annat en omsvepande instrumentpanel. En tydlig nyhet är ankomsten av två nya rattspakar. Förutom att ge ett mer städat intryck fungerar den högra som växelväljare och den vänstra för hantering av belysning och vindrutetorkare. Kanske något förvirrande men likväl kul med lite hjärngymnastik.
Baksätet kan sedermera justeras i längdled och lutningsgrad. Fäller du baksätet ryms hela 1 293 liter i bagageutrymmet, som annars rymmer 375 liter.

Nya Audi Q3 e-hybrid erbjuds i två utrustningsnivåer: Proline Edition, från 569 000 kronor och S line Edition från 602 800 kronor.