Hoppa till innehåll

Audi Q3 e-hybrid – långpendla utan utsläpp

Längre räckvidd, skönare åktur och en ratt med två spakar? Audi Q3 e-hybrid råder bot på ångesten. Så blir priset.

John Sempill

Tredje generationen av storsäljaren Audi Q3 är här, som med laddhybridteknik och namntillägget e-hybrid tar nya kliv. Den elektriska räckvidden, som imponerar, är ändå inte det vi vill belysa först.

Bland nymodigheterna hos Audi Q3 e-hybrid är ett vidareutvecklat chassi. Innan du gäspar och tar en klunk kaffe till törs vi säga att kaffet kan vänta: förhöjd körkomfort tack vare dämparreglering som tillval, samt en inlärningsfunktion för parkeringsmanövrar. 

Vit Audi Q3 e-hybrid står parkerad framför hur med laddkabel inkopplad.
Audi Q3 e-hybrid har total systemeffekt på 200 kW (272 hk) med ett vridmoment på 400 Nm. Laddning med DC-laddare är möjlig med 50 kW. Foto: Audi

För att ytterligare förhöja körkomforten har bilens akustik förbättrats och likaså aerodynamiken – för en halare väghållning i brist på ett mer vetenskapligt uttryck. 

Nu till det du har väntat på: högvoltsbatteriet med en bruttokapacitet på 25,7 kWh ger en WLTP-räckvidd på upp till 117 km. På papperet innebär det rimligtvis en utsläppsfri resa tur och retur Stockholm till Uppsala. 

Vit Audi Q3 e-hybrid fotad snett bakifrån med horisont i bakgrunden.
Som tillval erbjuds OLED-baklyktor. Dessa kompletteras av en LED-list nedtill och belysta ringar. Foto: Audi

– Vi ser att laddhybrider är ett första steg för många på vägen mot ren eldrift, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige, enlig ett pressmeddelande. Under det första halvåret stod de för hela 26 procent av registreringarna på den svenska bilmarknaden. Med nya Audi Q3 är räckvidden betydligt längre och fungerar för de allra flesta i vardagen, både till arbetet och på fritiden. 

På insidan har Q3 hämtat inspiration från sina större modellsyskon med bland annat en omsvepande instrumentpanel. En tydlig nyhet är ankomsten av två nya rattspakar. Förutom att ge ett mer städat intryck fungerar den högra som växelväljare och den vänstra för hantering av belysning och vindrutetorkare. Kanske något förvirrande men likväl kul med lite hjärngymnastik. 

Baksätet kan sedermera justeras i längdled och lutningsgrad. Fäller du baksätet ryms hela 1 293 liter i bagageutrymmet, som annars rymmer 375 liter. 

Bild på bakluckan hos Audi Q3 e-hybrid.
Den tredje generationen av Audi Q3 tillverkas i Győr i Ungern och i Ingolstadt, Tyskland. Foto: Audi

Nya Audi Q3 e-hybrid erbjuds i två utrustningsnivåer: Proline Edition, från 569 000 kronor och S line Edition från 602 800 kronor. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.