Audi har länge antytt att R8 skulle ersättas av en helt elektrisk modell. Men nu har planerna ändrats. Enligt Autocar har den långsamma utvecklingen på elbilsmarknaden fått Audi att istället satsa på hybridteknik.
Den nya generationen av R8, som väntas debutera 2027, kommer att dela plattform med Lamborghinis nya supersportbil, Temerario. Det betyder extrem prestanda och avancerad teknik – men i ett format som fortfarande andas Audi.
Läs också: Begduell: Audi R8 mot Nissan GT-R
V10-motorn skrotas – ersätts av hybrid
Den klassiska, högvarviga V10:an som länge definierat R8 försvinner. Istället får bilen en 4,0-liters dubbelturbomatad V8 kombinerad med tre elmotorer. Denna laddhybriddrivlina levererar hela 907 hästkrafter och över 1 500 Newtonmeter i vridmoment.
Prestandan väntas bli spektakulär med 0–100 km/h på cirka 2,7 sekunder och en toppfart på över 330 km/h, vilket innebär att den nya R8 blir en av Audis snabbaste bilar någonsin.
Läs också: Vassare än någonsin – vi provkör dröm-Audin
Lamborghini-teknik gör nya R8 galet snabb
Precis som tidigare generationer, där R8 delade plattform med Lamborghini Gallardo och Huracán, får den nya versionen ett italienskt arv.
Audi använder en ny aluminiumstruktur som är 25 procent styvare och har hälften så många strukturella komponenter som föregångaren. Det gör den lättare, starkare och ännu snabbare.
Läs också: TEST: Tre sportbilar – Corvette Stingray mot den tyska eliten
Mer praktisk än Lamborghini
Lamborghini Temerario lär bli den rena prestandamaskinen, medan Audi R8 förväntas erbjuda en mer vardagsvänlig tolkning.
R8 kommer troligen att finnas både som coupé och cabriolet och få en interiör med hög komfort och avancerad teknik. Audi Sport kommer troligen att bygga den i Böllinger Höfe-fabriken, där även e-tron GT produceras.
Är hybrid-R8 rätt väg framåt?
Audis förändrade strategi speglar hur flera tillverkare nu justerar sina elektrifieringsplaner. Är detta genidraget som räddar R8 – eller en förolämpning mot ikonens arv?
Vad tycker du? Är en hybrid-R8 en genialisk kompromiss – eller borde Audi ha hållit fast vid V10:an?