De som tycker att R8 är för klen får nu svar på tal, Audi lanserar nämligen en bakhjulsdriven tävlingsvariant med mer än 500 hk. Det bästa av allt är att det inte är något simpelt koncept, tvärtom kan du redan om ett år köra din alldeles egen race-R8.
I vanliga fall hade vi avfärdat denna bild som en Photoshop-fantasi men nu är den på riktigt och kommer från Audi. Bakhjulsdrift och 500 hk, provkörning någon?
En snabb sökning avslöjar att Audi R8 fått vara med om mycket under den senaste tiden. Först kördes den ner i vatten och sedan fick den se sitt tak kapas bort. Detta är dock glömt nu när dess omvittnat höga kapacitet äntligen ska få visa sig på racerbanorna.
”Ända sedan R8 visades har vi översvämmats av efterforskningar kring en race-version” erkände Audis motorsportschef Wolfgang Ullrich, mannen som ofta skymtar förbi vid DTM-sändningarna.
För att förvandla en vanlig R8 till en tävlingsbil krävdes naturligtvis en hel del modifikationer även om Audi skryter med att exempelvis fjädringen nästan uteslutande använder komponenter från produktionsmodellen.
GT3-reglementet kräver bakhjulsdrift, därför fick quattrodriften försvinna. KLICKA FÖR STÖRRE
Utvändigt dominerar naturligtvis den gigantiska bakvingen men även fronten är helt ny även om formen känns igen, lägg till detta några nya luftintag (”motorhuven” fram är knappast standard) samt en mängd andra detaljer så är utseendet fullbordat.
För att bilen skulle överensstämma med GT3-reglementet var man dessutom tvungen att ersätta fyrhjulsdriften med mer klassisk bakhjulsdrift. Därmed förlorar den en stor del av det man förknippar med vanliga R8 men vi klagar inte.
Något annat vi låter passera är att motorn sägs ge över 500 hk, eftersom ingenting annat nämns antar vi att det annars i grunden är samma V8:a som i seriebilen. Den kraften förs för övrigt till bakhjulen via en nyutvecklad sekventiell låda med sex växlar.
Bakpartiet domineras förstås av den stora vingen, nödvändig för att ge bakhjulen grepp ut ur kurvorna. KLICKA FÖR STÖRRE
Som motvikt till informationen ovan är man noga med att påpeka hur mycket man tänkt på säkerheten. Föga förvånande utlovas den vara av högsta klass tack vare en lång utrustningslista som bland annat innefattar en rullbur.
R8 tog som bekant sitt namn från den femfaldigt Le Mans-vinnande prototypen. När det nu finns två race-R8:or finns en uppenbar risk för förväxling, något som man internt löst genom att kalla nykomlingen för R16.
I augusti gjordes den första provkörningen och under nästa år ska man delta i en mängd lopp som en del av testverksamheten. Lyckliga kunder (observera kunder, inte talangfulla fabriksförare) kommer sedan få sin då efterlängtade leverans under hösten 2009.
Mer information finns inte i nuläget men när den finns hittar ni den på denna hemsida. Är det bara vi som plötsligt inte känner samma sug efter en R8 V10 längre?
