Den som hoppats på en ny generation av Audi R8 lär bli besviken – trots tidigare spekulationer slår Audis USA-chef nu fast att någon efterträdare inte är aktuell.
Under bilsalongen i New York har Kjell Gruner, nytillträdd vd för Volkswagen Group of America, bekräftat att modellen inte kommer tillbaka.
– En mittmotorbil med förbränningsmotor finns inte på vår vägkarta, sa Gruner till journalister enligt Motor1.
Det är ett tydligt besked som markerar slutet för en av Audis mest uppmärksammade sportbilar – en modell som ända sedan premiären 2007 varit ett slags teknikskyltfönster för hela märket.
Läs också: Vassare än någonsin – vi provkör dröm-Audin
R8 blev en ikon – men nu är epoken över
Den första generationens R8 kom med en högvarvig 4,2-liters V8 och fyrhjulsdrift via Audis Quattro-system. Modellen blev snabbt älskad av både biljournalister och sportbilsentusiaster – inte minst för att den kunde fås med manuell växellåda.
Senare uppgraderades R8 med en V10-motor från Lamborghini. När andra generationen lanserades 2015 försvann den manuella lådan, men bilens prestanda och attityd bestod. Produktionen av R8 avslutades under 2024.
Men nu sätter Audi alltså punkt. En ny generation finns inte i planeringen – varken med bensin- eller eldrift.
Golf GTI och R får leva vidare – trots försäljningstapp
Samtidigt som R8 går i graven finns det ljusglimtar för Volkswagens mer folkliga prestandamodeller. Trots att försäljningen av GTI minskat med 21,6 procent och Golf R fallit hela 37,6 procent under första kvartalet 2025, får modellerna fortsätta.
– Den amerikanska marknaden är ingen hatchback-marknad, men de här bilarna är viktiga för vårt varumärke, sa Gruner.
Han förklarade att försäljningsdippen delvis beror på modellskiftet för Golf, där 2025 års versioner nu börjar rulla in i USA.
– Om du sätter dig i en GTI eller Golf R kommer du ut med ett leende på läpparna. Vi kommer att fortsätta erbjuda dem, absolut.
Läs också: PROV: VW Golf GTI Clubsport och R – sommar eller vinter?

Körglädjen lever vidare
Audi R8 må ha varit ett flaggskepp, men Volkswagens GTI representerar något ännu viktigare: körglädje för vanligt folk. I en tid där suvar dominerar bilmarknaden är det ett tydligt ställningstagande från Volkswagen – de ikoniska hatchbackarna får leva vidare.
Och medan supersportbilar som R8 försvinner från vägarna, tycks det ändå finnas plats för ett brett leende bakom ratten – så länge GTI finns kvar.