Hoppa till innehåll

Audis A4 blir A5 i nya generationen

Det har gått 30 år sedan den ikoniska A4 först rullade ut på vägarna. Nu, med lanseringen av sjätte generationens A4, byter den namn till A5. Varför, kan man fråga sig?

Hos Audi innebär ojämna siffror numera bilar med förbränningsmotorer, medan jämna siffror signalerar elbilar från och med 2024. I samband med nylanseringen av A4 får den alltså ett nytt namn och byggs på den moderna PPC (Premium Platform Combustion) plattformen. För oss i Sverige är det en klassisk kombi med TDI-motor som kommer först.

”Utöver att vi breddar vår helt eldrivna portfölj lanserar vi nu en ny generation modeller med effektiva förbränningsmotorer. Audi A5-familjen gör entré med sportig design, en helt ny interiör och framtidssäker elektronik,” sa Audis VD Gernot Döllner vid premiären.

Audi RS4 står parkerad på en asfalterad väg. (AI text)
Förändring i både längd och bredd för nya A5.

Med namnbytet från A4 till A5 kommer också förändringar i både längd och bredd, samt förbättrad standardutrustning, vilket placerar nya Audi A5 i det övre mellansegmentet.

Bilen har en helt ny design med långt axelavstånd, stora hjul och en låg sportig kaross som verkligen förmedlar en premiumkänsla. I Avant-modellen övergår taklinjen i en takspoiler och stötfångaren har fått en mörk diffusor.

baksidan av en blå Audi RS4 (AI text)
Takspoiler och diffusor är nyformade för nya A5.

Baklyktorna är av andra generationens OLED-paneler som nu fungerar mer som digitala skärmar, vilket möjliggör ”Car-to-X” kommunikation för ökad säkerhet på vägen.

Audi A3 är en hybriddriven bil. (AI text)
OLED-lamporna baktill möjliggör personalisering.

Interiören är packad med tekniska innovationer och panoramaskärmen i OLED är uppdelad i en 11,9 tums ”virtual cockpit” och en 14,5 tums pekskärm. Som tillval finns även en 10,9 tums display för passagerarna, sömlöst integrerad i instrumentpanelen. Head-up displayen är uppgraderad och nu kan man själv välja vilka funktioner som ska visas.

Audi Q7s inredning (AI text)
Interiört kan man ha upp till tre skärmar om man så vill.

Ett nytt hybridsystem, MHEV plus, har utvecklats för att stödja förbränningsmotorn och samtidigt minska CO2-utsläppen. Delvis elektronisk körning är möjlig tack vare ett PTG (Powertrain Generator), vilket ska bidra till att minska bränsleförbrukningen. Besparingarna kan vara upp till 10 g/km eller 0,38 l/100 km för Audi A5 2,0 TDI (204 hk).

Audi A4:släpt motor visas i bilden (AI text)
2-litersmotorn med det nya 48-volts MHEV plus-systemet.

Just 2,0 TDI-motorn är den som erbjuds först i Sverige, och den blir en ny standard i A5, med dubbelkopplingsväxellåda och val mellan framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Den nya Audi A5 börjar säljas nästa vecka och lanseras i november.

För mer information om andra Audi-modeller, läs vår senaste provkörning av Audi Q6 och beggtestet av Audi Q4 e-tron.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Audi

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.