Hos Audi innebär ojämna siffror numera bilar med förbränningsmotorer, medan jämna siffror signalerar elbilar från och med 2024. I samband med nylanseringen av A4 får den alltså ett nytt namn och byggs på den moderna PPC (Premium Platform Combustion) plattformen. För oss i Sverige är det en klassisk kombi med TDI-motor som kommer först.
”Utöver att vi breddar vår helt eldrivna portfölj lanserar vi nu en ny generation modeller med effektiva förbränningsmotorer. Audi A5-familjen gör entré med sportig design, en helt ny interiör och framtidssäker elektronik,” sa Audis VD Gernot Döllner vid premiären.

Med namnbytet från A4 till A5 kommer också förändringar i både längd och bredd, samt förbättrad standardutrustning, vilket placerar nya Audi A5 i det övre mellansegmentet.
Bilen har en helt ny design med långt axelavstånd, stora hjul och en låg sportig kaross som verkligen förmedlar en premiumkänsla. I Avant-modellen övergår taklinjen i en takspoiler och stötfångaren har fått en mörk diffusor.

Baklyktorna är av andra generationens OLED-paneler som nu fungerar mer som digitala skärmar, vilket möjliggör ”Car-to-X” kommunikation för ökad säkerhet på vägen.

Interiören är packad med tekniska innovationer och panoramaskärmen i OLED är uppdelad i en 11,9 tums ”virtual cockpit” och en 14,5 tums pekskärm. Som tillval finns även en 10,9 tums display för passagerarna, sömlöst integrerad i instrumentpanelen. Head-up displayen är uppgraderad och nu kan man själv välja vilka funktioner som ska visas.

Ett nytt hybridsystem, MHEV plus, har utvecklats för att stödja förbränningsmotorn och samtidigt minska CO2-utsläppen. Delvis elektronisk körning är möjlig tack vare ett PTG (Powertrain Generator), vilket ska bidra till att minska bränsleförbrukningen. Besparingarna kan vara upp till 10 g/km eller 0,38 l/100 km för Audi A5 2,0 TDI (204 hk).

Just 2,0 TDI-motorn är den som erbjuds först i Sverige, och den blir en ny standard i A5, med dubbelkopplingsväxellåda och val mellan framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Den nya Audi A5 börjar säljas nästa vecka och lanseras i november.
För mer information om andra Audi-modeller, läs vår senaste provkörning av Audi Q6 och beggtestet av Audi Q4 e-tron.